گزارش ها

بررسی مشکلات ساحات مسکونی معدن حاجیگک آغاز می شود

 

بامیان – باختر – 10 دلو

مقام های محلی درولایت بامیان میگویند که در سال آینده بررسی مشکلات اجتماعی و اقتصادی ساحات مسکونی اطراف معدن آهن حاجیگک دراین ولایت  آغاز خواهد شد .

معدن آهن حاجیگک درولسوالی شبر ولایت بامیان موقعیت داشته از بزرگترین منابع زیر زمیني در کشور و منطقه به شمار میرود .

استخراج  این معدن که شصت وسه درصد آهن خالص دارد ، سال گذشته از سوی وزارت معادن کشور با دوشرکت هندی وکانادایی قرارداد شده است .

داکتر حبیبه سرابی والی بامیان به آژانس باختر گفت که قرار است درسال آینده یک سروی اجتماعی واقتصادی از باشنده گان مناطق اطراف معدن آهن حاجیگک صورت خواهدگرفت .

به گفته وي، دراین بررسی تعداد نفوس ،شغل، زمین های زراعتی و وضعیت اقتصادی باشنده گان این مناطق مشخص خواهد شد .

سرابی افزود، سروی ونمونه گیری از معدن شروع میشود که کار این برنامه، به دلیل گسترده گی مساحت معدن ، حدود سه سال را در بر خواهد گرفت واحتمال میرود که بعد از ختم بررسی ها کار استخراج آن آغاز شود .

والی بامیان گفته است که به دلیل رفع نگرانی کشور هند از وضعیت امنیتی این منطقه ،چندی قبل سفیر این کشور در افغانستان به بامیان دعوت شده بود .

به گفته او، سفیر هند در جریان این سفر دانست که احتمال نفوذ شورشیان به معدن حاجیگک بسیار کم است .

با این حال شماری از مردم بامیان میگویند در صورتی که فساد اداری  از ادارات دولتی وغیر دولتی درکشور  نابود شود ، استخراج معدن آهن حاجیگک میتواند در بهبود وضعیت اقتصادی تمام مردم افغانستان موثر باشد .

محمد اسحق ابراهیمی از باشنده گان ولایت بامیان میگوید که دولت باید راهکار درست را جهت استخراج معدن حاجیگک روی دست گیرد، تابه  نفع تمام مردم کشور تمام شود .

او گفت دولت باید برای  بهبود  زنده گی  باشنده گان اطراف معدن توجه جدی کند، چون درگذشته دراستخراج معدن زغال سنگ دراین ولایت که مردم  متضرر شدند تعداد زیادی  از آن ها ناراضی شده وحتی به صفوف مخالفان دولت پیوستند.

 مسوولان درریاست معادن بامیان گفته اند که با آغاز کار استخراج معدن آهن حاجیگک ،چهل هزار نفر مصروف کار خواهند شد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا