گزارش ها

سخنان اردوی پاکستان ٬ حرف شرم بار به آدرس طالبان !

کابل  باختر   ۱۰  دلو
سخنگوی اردوی پاکستان گفته است ٬این نظامیان پاکستانی بودند که طالبان را ٬ وادار به مذاکره با نمایندگان امریکا در قطر ساختند.
گزارشگرآژانس باخترمی نگارد ٬ آصف غفور، سخنگوی اردوی پاکستان به عرب نیوز گفته است (طالبان، پاکستان را در روند صلح طرد نمی‌کنند. ما تسهیل کنند‌ایم. ما با کشاندن طالبان به میز مذاکره، کار خود را انجام دادیم. بحث ها و چگونگی پیشرفت این روند به انکشافات هرنشست ارتباط خواهد داشت.)
گفته های این مقام اردوی پاکستان که با صراحت از نفوذ نظامیان پاکستانی بر طالبان افغان حرف می زند، نمایانگر تسلط ارتش پاکستان بر این گروه است.
  این سخنان ادعا طالبان را که گویا مستقل اند، به هیچ مبدل ساخت و وابستگی این گروه را با پاکستان وضاحت بخشید.
به باور آگاهان سیاسی افغان ٬ آصف غفور با این گفته ها این پیام را به امریکا ٬ ناتو ٬ دولت افغانستان حتا روسیه و چین که حالا متحد اسلام آباد اند داد که اگر کاری با طالبان دارند باید از نشانی پاکستان وارد عمل شوند واین پاکستان است که طالبان را اداره می کند .
غفور حرف های بالاتر دارد، او به آینده افغانستان بعد از خروج نیروهای خارجی نیز نظر اندازی کرده است و می گوید یکی از شرایط صلح طالبان با امریکا ، خروج کامل قوای خارجی از افغانستان است در حالی که پس از خروج قوای خارجی از افغانستان، معلوم نیست که قوای افغان توان مقابله تهدید طالبان را خواهد داشت یا خیر.
او به این ترتیب کوشید تا  نیروهای افغان را در برابر طالبان یک نیروی ضعیف جلوه دهد.
سخنگوی اردوی پاکستان برای امریکا توصیه هایی دارد و می گوید  که ایالات متحده باید به گونه‌ یی از افغانستان بیرون شود که این کشور را مانند دوست برای همسایگانش برجا بگذارد و افغانستان باید با پاکستان روابط مستحکم تر داشته باشد.
آگاهان سیاسی به این باور اند که جنرال غفور با این گفته ها و توصیه هایی که برای امریکا داشته است که آینده افغانستان بعد از امریکا چگونه باشد و اثر گذاری  پاکستان بر این کشور در کدام حدی خواهد بود.
قبل از جنرال غفور٬ شمار  دیگری  از مقام های نظامی و سیاسی پاکستان  ٬از حمایت شان در برابر طالبان حرف هایی داشتند .
جنرال پرویز مشرف رئیس جمهور پشین پاکستان صریحأ گفته است که پاکستان به منظور مقابله با حضور هند در منطقه  و افغانستان ٬ طالبان را ایجاد کرد و آنها را رشد داد .
مشرف طالبان را جهاد گران پاکستان خواند و گفته است که آنها برای منافع ما خوب کار کردند.
سرتاج عزیز که در زمان نخست وزیری  نواز شریف مشاور امور بین المللی او بود گفته است طالبان را ایجاد کردیم تا به صلح در کشمیر برسیم .
او باری گفت که ما در بدل صلح در کشمیر ٬ با صلح در افغانستان همکاری می کنیم و باری هم یک افسر استخبارات نظامی پاکستان به دادگاهی در شهر لاهور عارض شد و صریحأ گفت که سازمان استخبارات نظامی پاکستان ( آی اس آی)تروریستان را در انجام فعالیت های هراس افگنانه درافغانستان ٬ هند و ازبکستان تربیه می کند، مشخصأ طالبان را افزار این سازمان ذکر کرده است و یک افسر دیگر این سازمان که از سوی نیروهای امنیتی افغان در یکی از ولایت ها گرفتار شد اعتراف کرد که ما طالبان را به طالب و داعش تقسیم کردیم تا طالبان دست به فعالیت های تروریستی بزنند و داعش های ساخته شده ازسوی ما ٬ مسوولیت آن را به عهده بگیرد.
گفته های سخنگوی ارتش پاکستان واضح می سازد که طالبان تا کدام پیمانه در اختیار و اداره ارتش و سازمان های استخباراتی  پاکستان قرار دارند محل سوق و اداره طالبان در راولپندی است.
رهبران این گروه در پاکستان مخفی اند در حالی که دفتر طالبان در دوحه قطر یک دفتر نمادین است که ظاهر سازی های خود را دارد .  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا