سیاست

اجلاس منطقه ای کنفرانس قلب آسیا در چین خاتمه یافت

بیجینگ/منابع خبری بین المللی/باختر/9 عقرب
چهارمین اجلاس منطقه ای تحت عنوان "فرایند استانبول برای افغانستان" با شرکت نمایندگان 46 کشور در بیجینگ پایتخت چین خاتمه یافت.
در این کنفرانس یک روزه که در  با سخنان لی کچیانگ،صدراعظم چین آغاز شد، وی ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس با نتایج مثبتی برای  افغانستان همراه باشد.
صدراعظم چین از شرکت کننده گان در اجلاس خواست به مشکلات افغانستان نگاه جدید تری داشته باشند، تا این کشور که به تازگی شاهد یک تحول بزرگ سیاسی بود، بتواند گام های پیشرفت را سریع تر طی کند.
لی کچیانگ گفت، آرزوی همه ما ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان است و امیدوارم با درایت و تلاش همه ما این آرزو تحقق یابد.
وی سرنوشت افغانستان را برای چین مهم دانست و تاکید کرد که چین به تلاش خود برای برقراری امنیت، رشد و انکشاف اقتصادی، مسائل آموزشی و هر آنچه به پیشرفت افغانستان کمک کند، ادامه خواهد داد.
صدراعظم چین همچنین به این نکته که امنیت افغانستان باید توسط مردم این کشور برقرار شود، تاکید کرد.
محمد اشرف غنی ، رییس جمهور افغانستان نیز در این اجلاس در سخنانی از چین به خاطر قبول میزبانی این نشست و از نمایندگان کشورهای عضور برای اشتراک در این اجلاس قدردانی کرد.
وی گفت که افغانستان شرایط حساس و سختی را پشت سر گذاشته و انتقال قدرت و برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری از تحولات مهم در ماههای اخیر در افغانستان است.
به گفته محمد اشرف غنی ، افغانستان در شرایط جدید سیاسی، سیاست تعمیق همکاری ها با کشورها را در پیش خواهد گرفت و بر اساس احترام متقابل برنامه های خود را به پیش می برد.
شرکت کنندگان در این نشست بر اساس توافق سال 2011 در استانبول، موافقت کردند که همه تلاش خود را در راستای امنیت پایدار افغانستان بکار گیرند.
پیش از این، سه نشست در این خصوص برگزار شد که دو نشست به میزبانی ترکیه  در شهر های استانبول و انقره و یک نشست به میزبانی تاجکستان بوده است.
نشست چهارم بعد از ظهر امروز به کار خود پایان داد و بر اساس برنامه اعلام شده نمایندگان کشورهای مختلف در حاشیه اجلاس دیدارهایی با یکدیگر خواهند داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا