تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاه به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت

کابل باختر/ 10/ سرطان
شمار محدود از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشمراه های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارش های را درباره رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.
گزارشگر آژانس باختر با توجه به عنوان های برخی از این روزنامه ها گزارش را آماده کرده که ارائه میگردد.
روزنامه آرمان ملی صفحه اول با عنوان دومین جشنواره فرهنگی و هنری دمبوره دربامیان آغاز شد آغاز کرده و درمطلب دیگر از قول کمیسیون انتخابات آورده است 92 نامزد انتخابات پارلمانی از هفت ولایت از فهرست ابتدایی حذف شدند.
این روزنامه همچنان درمورد از قول فیفا آورده است کمیسیون نهادهای ناظر را درجریان بررسی اسناد نامزدان انتخاباتی قرارنداده است.
و به همین گونه از قول کمیسیون شکایات عنوان کرده است پرونده ناقصان حقوق بشری که خود را نامزد کرده اند بررسی میشود.
آرمان ملی جزئیات درپیوند به موارد فوق را درصفحه چهارم ارائه کرده اما درصفحه اول زیر عنوان گروه طالبان درپی راه اندازی جنگ قومی درغزنی هستند نوشته کرده است .
یک روز پس از آن که محمدمحقق معاون دوم ریاست اجرایی مدعی شد که گروه طالبان دربرابر قوم هزاره در ولایت غزنی اعلام جنگ کرده اند نمایندگان غزنی درپارلمان افغانستان تاکید میکنند که حکومت مکلف است دربرابر حمله احتمالی گروه طالبان برولسوالی جاغوری و مالستان این ولایت از مردم دفاع کند.
نمایندگان مردم غزنی در نشست عمومی روز شنبه 9سرطان مجلس هشدار دادند که گروه طالبان درولایت غزنی درپی راه اندازی جنگ قومی هستند و حکومت باید برای دفاع از مردم آمادگی های لازم را روی دست گیرد.
محمد علی اخلاقی یکی از نمایندگان مردم غزنی دراین نشست ضمن ابراز نگرانی از وضعیت ناگوار امنیتی دراین ولایت گفت که گروه طالبان دراین ولایت وارد فاز جدید یعنی راه اندازی جنگ قومی شده است.
روزنامه آرمان ملی همچنان در صفحه اول از قول پدرام آورده است دربرابر حلقات فاشیستی می ایستم وعدالت را برای همه می خواهیم .
آرمان ملی همچنان درصفحه اول خبرداده که پسر ارشد فرمانده کفتر در بغلان کشته شد.
روزنامه آرمان ملی درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه افغانستان ما ، برگ نخست را با مطلب زیر عنوان العبادی داعش را حتی درکوه ها هم تعقیب میکنیم .
آغاز کرده و درمطلب دیگر زیر عنوان طالبان گمرک مرزی میان افغانستان وتاجکستان را آتش زدند نوشته کرده است طالبان با حمله گروهی به گمرک مرزی آی خانم درولایت تخار در شمال شرق کشور کنترول این گمرک مرزی را برای مدت کوتاهی در دست گرفتند و بعد بخشی از آن را آتش زدند.
گمرک مرزی ای خانم میان افغانستان وتاجکستان یکی از گذرگاه های مهم میان دوکشور است و بخشی از آن کالا های تجارتی ازاین بندر تبادله میشود.
روزنامه افغانستان ما ، موضوع را همینگونه دنبال کرده است اما درهمین صفحه از قول رییس جمهور آورده است تلاش های سیاسی برای صلح ادامه خواهد یافت.
روزنامه افغانستان ما ، همچنان درصفحه اول خبرداده است که کمیسیون انتخابات متهم به معامله گری با حکومت شدند .
روزنامه افغانستان ما در صفحه دوم سرمقاله شماره امروزی را زیر عنوان پس از آتش بس نوشته کرده است به نوشته این روزنامه رییس جمهور سرانجام آتش بس یک جانبه با طالبان را خاتمه یافته اعلام کرد طالبان تنها سه روز عید فطر را آتش بس اعلام کرده بودند و پیش و پس از آن به عملیات های سنگین خود علیه نیروهای دولتی ادامه داده و بر اساس گزارش ها بیش از هشتاد سرباز را به شهادت رسانیده و خسارات فراوانی به دولت واردکردند روزنامه درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
به همین ترتیب روزنامه هشت صبح درشماره امروزی یا به نشر مطالب مشابه پرداخته و یا دنبال سایر مطالب شده است.  ختم/ نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا