سیاست

پس از اعلام استراتیژی نظامی به جنبه غیر نظامی نیز توجه شود

کابل باختر/ 4/ سنبله
پس ازچندماه بررسی ، رییس جمهور امریکا اخیراً استراتیژی جدید این کشور در قبال افغانستان  را اعلام کرد.
به گزارش روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال، بعداز اعلام استراتیژی جدید، زمان آن رسیده که دولت ترامپ به جنبه غیر نظامی نیز توجه بیشتری کند. زیرا دیپلومات های امریکایی درافغانستان با مشکلات بسیار مانند کشت خشخاش و نظارت بربرنامه های حمایتی امریکا و تلاش بهبود شرایط اقتصادی مواجه اند.
همچنان موضوعات دیگر چون روابط افغانستان و پاکستان ، فساد و تنش های سیاسی شدید نیز به رسیدگی جدی نیاز دارند.
رییس جمهور ترامپ باید درافغانستان نماینده ویژه تعیین کند که مستقیماً به وی گزارش داده و از اعتماد کامل رییس جمهور و جامعه جهانی نیز برخوردار باشد.
به نظر نویسنده مطلب این روزنامه، این نماینده ویژه مسوولیت های بسیار حساس استراتیژیک و دیپلوماتیکی همراه ایجاد اصلاحات بنیادی درحکومت افغانستان تراز کردن سیاست های دوکشور ، ایجاد هماهنگی دراجرای استراتیژی امریکا بین نهادهای نظامی و غیر نظامی کاخ سفید را به عهده خواهد داشت.
ازمسوولیت های دیگر این نماینده ویژه ، کمک به بازسازی اقتصاد افغانستان ، ایجادهماهنگی درتلاش امریکا با پاکستان ، هند و سایر کشورهای منطقه درافغانستان و برقراری گفت و گو های صلح بین طالبان و دولت ، میباشد.
براساس گزارش منتشره وال استریت ژورنال نماینده ویژه وظیفه رهنمایی و هماهنگی تلاش ها برای متنوع کردن اقتصاد افغانستان را به عهده خواهد داشت تا اقتصاد این کشور به سمت خود کفایی پیش برود.
درگزارش آمده است که برای موفقیت دراین وظایف حساس و بسیار مهم نماینده ویژه بیش از همه باید صاحب امتیازات و اختیارات زیادی باشد.
همچنان بسیار ضروری است که این نماینده درک عمیق از روند اداره و اشنگتن و ترجیحأ درک عمیقی از مسایل افغانستان داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا