آموزش

دومين انستيتوت علوم صحي خصوصي در سمنگان آغاز به فعاليت كرد

ايبك/2/جوزا/باختر

دومين نهاد آموزشي علوم صحي تحت عنوان انستيتوت علوم صحي خصوصي لقمان حكيم در سمنگان به فعاليت آغاز كرد.

داكتر اكرام الدين وكيل زاده،‌مسوول انستيتوت متذكره به آژانس باختر گفت، اين مركز تحصيلي در شهر ايبك در رشته هاي نرسنگ، قابلگي و فارمسي آغاز به فعاليت نموده است.

به گفته وی، در اين نهاد آموزشي بيشتر از يكصد و پنجاه تن فارغ ليسه هاي پسران و دختران در امتحان كانكور به خاطر شموليت شركت نمودند، داوطلبان كه نمره معياري را حاصل نمايند شامل آن انستيتوت خواهند گرديد.

وكيل زاده تصريح كرد آنان در حال حاضر سه صنف را در رشته هاي فوق الذكر فعال ساخته و در آينده نظر به ميزان داوطلبان رشته هاي ديگر صحي را نيز ايجاد خواهند كرد.

نامبرده علاوه كرد كسانيكه دراين انستيتوت شامل ميشوند به مدت دو سال از سوي متخصصان به شكل عملي و نظري دانش هاي مربوط را فراميگيرند و در هر سمستر از محصلان چهارده و دوازده هزار افغاني فيس اخذ ميگردد.

در همين حال خيرالله انوش والي سمنگان كه در روز نخست فعاليت اين مركز آموزشي بخش صحي صحبت مينمود از فعاليت دومين نهاد آموزشي علوم صحي در اين ولايت اظهار خوشنودي نموده گفت، دولت به اساس پاليسي هاييكه اتخاذ نموده، در نظر دارد تا در كنار نهادهاي آموزشي دولتي نهاد هاي آموزشي سكتور خصوصي را نيز تقويه و رشد دهد.

به خاطر اينكه از طريق سكتور خصوصي نيز زمينه آموزش براي تعدادي از جوانان كشور مساعد گردد.

او گفت همين اكنون در بخش عرصه خدمات صحي  بيشتر از سي شفاخانه و كلينيك در مركز و ولسوالي هاي اين ولايت فعاليت ميكنند كه اين مراكز به كمبود كادر هاي مسلكي مواجه بوده و اميدوارم با فراغت كسانيكه در اين انستيتوت تربيه ميشوند اين مشكل حل شود.

افسانه يكتن از داوطلبان انستيتوت علوم صحي، گفت،‌من سال قبل در امتحان كانكور شامل شدم و بي نتيجه ماندم اما حال كه اين مركز آموزشي صحي در محل زيست خود ما ايجاد شده در رشته قابلگي شامل شده و ميخواهم تا از طريق فراگيري مسلك قابلگي براي همنوا هایم در ايام بارداري و حين ولادت كمك نمايم.

قابل ياد آوريست كه هفته قبل نيز يك مركز آموزشي تحت نام انستيتوت علوم صحي سلام در سمنگان به فعاليت آغاز نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا