جامعه

گسترش جندر درکشور با چالش های گونا گون همراه است

کابل باختر 29 ثور
درسومین روز کنفرانس گسترش جندر وتوانمندی زنان درراستای دسترسی  به اهداف پلان کاری  ملی برای زنان افغانستان .
موضوع گسترش  جندر  درمراجع عدلی وقضایی به بحث گرفته شد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، تحلیل وضعیت زنان در دسترسی به عدالت ، دلایل عدم دسترسی به شاخص های نپوا ( پلان انکشاف ملی ) درسکتور حراست حقوقی وحقوق بشر وطرح ها برای رفع مشکلات و چالش ها  فرا راه  زنان  در دسترسی به عدالت ، از موضوعات  شامل بحث بود که نماینده های وزارت های امور زنان ، عدلیه  ،  کمیسیون حقوق بشر ورئیس څارنوالی مبارزه با خشونت  علیه زنان  درپیوند  به این موضوع ها بحث نمودند .
نماینده ها هریک  دستاورد ها و چالش  های شانرا در رابطه به گسترش  جندر  در نهاد های مربوط شان برشمرده  ، راهکار ها برای مشکل ها و برنامه های آینده  شانرا برشمردند.
ارقام  ارایه شده ازطرف  نماینده های وزارت خانه های ذکر شده  شامل افزایش  خشونت که زیادترین  قضایا مربوط به زنان  در کابل هرات ، پروان ، تخار ، کندز، بامیان  و ننگرهار  اتفاق  افتاده و کمترین  قضایا در ولایت ها ی ارزگان ، لوگر و پکتیکا خوانده شده است ودر مرکز و ولایات و از جانبی هم دربعضی بخش ها  رشد وانکشاف  دروضعیت  زنان نشان داد.
به گفته سخنرانان  محور اصلی  همه نابه سامانی  ها در وضعیت زنان نا امنی های  حاکم درکشور  که مانع  رشد اقتصادی ، فرهنگی واجتماعی  زنان شده است  واز سوی هم راه رسیدن به خود کفایی زنان را نا امنی  موجود مسدود  نموده است .
باید گفت  که نشست  سه روزه با صدور قطع نامه در داخل هشت ماده پایان یافت در قطعنامه  برگسترش  جندر  دربخش های مختلف  ونقش نظارتی  وزارت امور زنان  در روند  مشارکت  زنان درمسایل  سیاسی ، وامنیتی تاکید شد . 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا