سیاست

لویه جرگه عنعنه ای با صدورقطعنامه پایان یافت

لویه جرگه عنعنه ای عصر امروز با صدور قطعنامه ای هفتادوشش فقره ای و سخنرانی حامدکرزی به کار خود پایان داد.

به گزارش آژانس اطلاعاتی باختر، این جرگه روز چهارشنبه به کار خود درکابل آغاز کرد و در مورد امضای پیمان راهبردی با ایالات متحده امریکا و صلح مذاکره با مخالفین به بحث پرداخت.

رییس جمهوری اسلامی افغانستان دراجلاس اختتامیه جرگه درکنار آنکه روی مواد مسوده قطعنامه ای لویه جرگه ابراز موافقت کرد، ابراز داشت که این قطعنامه دربرگیرنده برتمام مسایلی است که مردم نسبت به آن فکر میکردند.

رییس جمهوری اسلامی افغانستان افزود: ” دولت افغانستان قطعنامه شما را به عنوان هدایت مردم افغانستان به دولت می داند.”

رییس جمهوری همچنان از رسانه ها خواست تا محتوای این قطعنامه را به تمام مردم افغانستان به زبانهای مختلف برساند.

حامدکرزی همچنان دراین سخنرانی به سه موضوع حیاتی نیز اشاره کرده گفت که آرزو دارم اساس نظامی را درافغانستان بگذارم تا افغانستان آباد شود ، اقتصاد آن رشد کند و یک نظام قوی داشته باشد که سرباز و منسوب امنیتی خود را خود معاش دهد .

حامدکرزی در موضوع دوم بحث را پیرامون آینده خدمات ملکی افغانستان آغاز کرده گفت که اداره افغانستان و مامور آن مصوونیت قانونی ندارد ، امروز هر مقام دولتی که فردی خوشش نیاید او را تبدیل میکند.

به گفته وی، تلاش در استقامتی ادامه دارد تا اداره و مامور مسوولیت و مصونیت قانونی داشته باشند و هرکس بربنیاد لیاقت که دارد گماشته شود نه به زور قوم ، پول و شناخت با مقامات دولتی .

رییس جمهوری اسلامی افغانستان در ختم سخنرانی از تمام اشتراک کننده گان علمای دینی و بزرگان قومی خواست تا فرزندان این وطن را به آموزش و تعلیم تشویق کنند.

حامدکرزی عامل احتیاج افغانستان را عدم کسب دانش و تعلیم اولاد این وطن عنوان کرد.

درجلسه امروز لویه جرگه ، روسای منتخب کمیته های چهل گانه طرح نظریات اعضای کمیته ها را به جلسه ارایه کردند آنچه که هم کمیته به آنها تاکید داشتند پایان دادن به عملیات های شبانه ، تلاشی خود سرنیروهای بین المللی، تجهیز و تقویت نیروهای امنیتی و هوایی کشور ، رعایت جدی از قوانین و مقررات نافذه کشور ، از بین بردن ادارات موازی با دولت ، احترام و رعایت کامل ارزش های دینی وطنی و مردمی افغانستان ، توجه به لانه های تروریستان، قطع مداخله کشورهای همسایه در امور داخلی افغانستان و احترام عام و تام به حاکمیت ملی افغانستان میباشد. کمیته ها همچنان در مورد مذاکره و صلح نیز نظریات را بیان داشته اندکه در مسوده قطعنامه لویه جرگه گنجانیده شده است.

به همینگونه اشتراک کننده گان جرگه عنعنه ای در قطعنامه خواستار احترام به مقدسات دینی و فرهنگی مردم گردیده از امریکا ودیگران خواسته اند به استقلال و حاکمیت ملی افغانستان ارجگذاشته قوانین نافذ کشور را رعایت کنند، به عملیات های شبانه و خانه پالی ها پایان دهند و این عملیات ها افغانی گردند، ایالات متحده امریکا متعهد گردد که به ساختار های موازی با دولت پایان دهد.

اشتراک کننده گان جرگه به صراحت اعلام کردندکه آنها مخالف حضور دایمی امریکا درافغانستان اند و نیز امریکا نباید در امور قضایی ، ساختار های سیاسی مداخله کند، تمام زندانها را به حکومت افغانستان تسلیم نماید.

نیروهای امنیت را با تجهیزات نظامی و در راستای تقویت آن اقدامات لازم کند.

اشتراک کننده گان جرگه با تاکید درقطعنامه بیان داشته اند که پس ازتصویب این پیمان که امضا میگردد، ثبت شورای امنیت ملی گرددو امریکا درصورت حمله کدام کشور دیگر در کنار افغانستان قرارگیرد.

از مهاجران افغان حمایت گردد، درمعضل آب افغانستان امریکا همکاری و افغانستان به میدان رقابت های سیاسی مبدل نگردد. امریکا نمی تواند از تاسیسات که در اختیار آن قرارمیگرد مخالفان ازآن استفاده کند ، و تاسیسات نظامی امریکا در سرحدات افغانستان و بیرون از شهر ها باشد.

به همینگونه اشتراک کننده گان به سایر مسایل مهم در پیوند به امضای پیمان راهبردی با امریکا تاکید اتی داشته اند . اما آنها در رابطه به صلح و مذاکره تمام مفردات فیصله جرگه مشورتی صلح را تائید کرده تاکید نموده اند که باید تعریف مشخص از مخالف ، دولت ارایه گردد. چون تمام مراکز مخالفان در پاکستان میباشند باید پاکستان در روند صلح و مذاکره با افغانستان همکاری کند ، به هیئت حقیقت یاب پیرامون ترور استاد برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح نیز همکاری کند ، نباید در مذاکره و صلح تجارب تلخ گذشته تکرار شود باید با دقت کامل عمل گردد.

اشتراک کننده گان همچنان در قطعنامه برایجاد مرکز تحقیقاتی صلح و برگزاری کنفرانس بین المللی صلح تاکید کرده اند.

حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در سخنرانی پایانی کار جرگه از تلاش های پیگیر منسوبان امنیتی و از حوصله مندی شهریان کابل و علاقمندی آنها به جرگه تقدیر کرد و همچنان در مراسم اختتامیه صلاح الدین ربانی فرزند استاد برهان الدین ربانی، شهید صلح افغانستان صحبت کرده و حمایت خویش را از مشوره های لویه جرگه عنعنه ای اعلان کرد در پایان مراسم پروفیسور صبغت الله مجددی رییس لویه جرگه عنعنه ای در صحبتی کار لویه جرگه را مثبت ارزیابی کرده و با قرائت دعائیه به کار لویه جرگه عنعنه ای پایان داد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا