اقتصاد

استاد دانش: حکومت افغانستان مکلف به یک سیاست استراتیژیک معادن است

کابل 18 حمل باختر
استاد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور در سخنانی در نشست ملی معادن به مناسبت هفته جیولوجست، در ارگ ریاست جمهوری گفت که دولت به طور کل و رهبری حکومت به صورت خاص مکلف است در گام نخست به یک سیاست‌گذاری استراتژیک اقتصادی اقدام کند و در گام دوم به معادن کشور با یک دید استراتژیک بنگرد.
وی علاوه کرد که با تأسف باید گفت تا کنون و مخصوصا در  18 سال اخیر هنوز حکومت نتوانسته است  در این زمینه یک پالیسی استراتژیک و دایمی را تدوین و تطبیق کند و تا همین یک سال پیش، همواره پلان های مقطعی به گونه شتابزده مطرح شدند که یا زود دچار تغییر شدند ویا به مرحله تطبیق نرسیدند.
استاد دانش گفت:«درکنار دید استراتژیک، حکومت مکلف است که زیربنای مواصلاتی برای استخراج و  استفاده از معادن و همچنان محیط کاملا امن و برخوردار از امنیت مطمئن را نیز باید فراهم کند تا سرمایه گذاران بتوانند با اطمینان  سرمایه گذاری کنند.»
به گفته معاون رییس جمهور ارزش اقتصادی معادن افغانستان به تریلیون‌ها دالر تخمین شده است. تحقیقات جیولوجیکی به‌ اثبات رسانده است که در افغانستان ۱۴۰۰ نوع منرال و سنگ معدنی وجود دارد. وی علاوه کرد  که معادن آهن در اقتصاد افغانستان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
استاد دانش علاوه کرد:«یکی از مشهورترین معادن آهن ما معدن آهن آجه‌گک بامیان است که دارای ۱٫۸ میلیارد تن آهن است.»
معاون رییس جمهور در ادامه صحبت‌هایش افزود که معدن مس عینک لوگر، دارای ذخایر مس ۱۱٫۳ میلیون تن، ذخایر نفت و گاز شمال، ۱٫۸ میلیارد متر مکعب تخمین شده است.
به قول استاد دانش اگر این همه ذخایر سرشار معدنی استخراج شده و مورد استفاده قرار گیرد، افغانستان به یکی از غنی‌ترین کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: متأسفانه باید اذعان کرد که علی رغم وجود این منابع غنی معدنی، ما هنوز نتوانسته ایم از آن ها استفاده کنیم و هنوز از ظرفیت لازم برای تفحصات و استخراج معادن برخوردار نشده ایم و هنوز هم در این عرصه با چالش های زیادی مواجه هستیم.
استاد دانش افزود: در حوزه معادن با چالش‌های متعدد مواجه است، بنابراین نهاد‌های اکادمیک، وزارت معادن و پترولیم و بخش خصوصی هر کدام در حوزه کاری و صلاحیت کاری خود وظیفه دارند که در امر استخراج و استفاده بهینه از معادن و منابع طبیعی کشور، تلاش‌های لازم به خرج دهند، تا این طریق به یک بستر مناسب در استفاده از معادن کشور دست یابیم. نازیلا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا