سیاستاخبار

وحیدعمر: نمایندگان گروه طالبان بهتر است وقت خود را بالای میزمذاکره مصرف کنند

کابل /11 دلو/ باختر

وحید عمر مشاور ارشد ریاست جمهوری و  رییس عمومی اداره ارتباطات عامه و استراتیژیک ریاست جمهوری امروز در نشستی خبری گفت:مردم افغاستان خواهان یک صلح با ثبات وپایداراستند.

به گزارش آژانس باختر: وحید عمر دراین نشست تصریح کرد که دولت افغانستان دردوسال گذشته طرح صلح را ارائه کرد وبه همین هدف شش گام برجسته  برداشت که صلح با ثبات و پایداردرکشور به وجود آید اما جانب مقابل “گروه طالبان ” تاکنون یک گام مثبت درراستای اعادۀ صلح بلند نکرده اند وهربار تهدید و شروط بیشتری را ارائه کردند.

وحید عمر افزود، خواست اول حکومت ومردم  افغانستان درمذاکرات صلح ،آتش بس است وهیئت جمهوری افغانستان به همین نیت با یک اجندای واضح به میزمذاکره حاضرشده اند ودردوردوم نیز هیئت افغانستان با یک طرح روشن به دوحه رفتند اما دوهفته سپری شده است نمایندگان گروه طالبان برای  گفت وگوهای صلح  آمادگی نشان نداده اند .

وی علاوه کرد، نمایندگان طالبان به عوض این که درمیزمذاکرات حاضرشوند گاهی ازیک پایتخت و گاهی هم ازپایتخت دیگری سربلند می کنند، گاهی تهدید وگاهی  هم طرح های جدید را مطرح می کنند .

وحیدعمر تاکید کرد، نمایندگان گروه طالبان بهتر است وقت خود را بالای میزمذاکره مصرف کنند.

وحید عمر گفت “افغانستان در بیست سال چندین مرتبه از نقطه نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بالا رفته اند و طالبان باید افغانستان نو را بشناسند و طرح‌هایی که در تاریخ محکوم است  ارائه نکنند.

به گفته او، مردم افغانستان صلحی می‌خواهند که در نتیجه آن یک افغانستان با ثبات و دموکراتیک و صاحب نظام و صاحب صدا باشد نه آرامشی که در دوران طالبان بر گورستان‌های مردم حاکمیت کرد.

درهمین حال حمد الله  محب مشاور امنیت ملی در ‌تویتی گفته است :دیگر فرصتی برای تطبیق برنامه‌های خارجیان در کشور نیست و مردم افغانستان اکنون ارزش‌های مردم‌سالاری را درک کرده‌اند، او تأکید کرده است آنانی که با وجود مذاکرات صلح، دست از جان و مال مردم برنداشته‌اند، “باید بدانند که ملت ما ارزش مردم‌سالاری و اهمیت نظام را فهمیده‌اند “.

مشاور امنیت ملی افزوده است که اگر طالبان از مشروعیت مردمی و دینی برخودار باشند، مذاکرات میان افغانان براساس آتش‌بس پیش می‌رفت.جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا