جهان

مودی: مسلمانان هند از قانون جدید شهروندی نترسند

دهلی‌نو/وی‌او‌ای/19 دلو/ باختر
نرندرا مودی، نخست وزیر هند گفته است که مسلمانان هند نباید از قانون جدید شهروندی هراس داشته باشند.
مودی روز پنج‌شنبه در سخنران‌یی در پارلمان هند، احزاب مخالف را به "ترویج تبلیغات پاکستان" برای ایجاد ترس متهم کرد. او گفت که حزب کانگرس و دیگر احزاب سیاسی مخالف حکومت هند، تظاهرات سرتاسری را علیه قانون اعطای شهروندی تحریک کرده‌اند.
بر اساس قانون جدید شهروندی هند، به جز مسلمانان، به سایر مهاجرانی که پیش از سال ۲۰۱۵ از افغانستان، پاکستان و بنگله‌دیش به هند فرار کرده اند، شهروندی این کشور اعطا می‌شود.
حامیان این قانون می‌گویند که این قانون پاسخی درمقابل تبعیض مذهبی در جاهای دیگر است و مهاجران مسلمان که در این قانون گنجانیده نشده‌اند، می‌توانند طبق قانون سال ۱۹۵۵ درخواست اخذ شهروندی دهند.
اما منتقدان می‌گویند که این قانون، حمله بر قانون اساسی عرفی هند توسط حکومت ملی‌گرای هند به رهبری نرندرا مودی، نخست وزیر هند است.
مودی افزود که قانون جدید به هیچ‌وجه تاثیری بالای مردم هند، چه مسلمان، سیک یا مسیحی ندارد. او گفت:" پاکستان می‌کوشد تا از هر نیرنگی جهت فریب‌دادن مسلمانان هند کارگیرد".
نرندرا مودی همچنین اشاره کرد که جواهر لعل نهرو، نخستین صدر اعظم هند نیز در مورد زندگی فلاکت‌بار هندوان در پاکستان، بعد از جدایی پاکستان از شبه قاره هند در سال ۱۹۴۷ میلادی، ابراز نگرانی کرده بود.
در همین حال، عمران خان، صدر اعظم پاكستان که در یک گردهمایی در کشمیر زیر ادارۀ پاكستان سخنرانی می‌کرد، از مودی انتقاد کرد و او را به تخطی از حقوق بشر متهم کرد.
صدر اعظم پاکستان گفت که مودی کشمیر زیر ادارۀ هند را به یک زندان بزرگ تبدیل کرده است و إبراز امیداوری کرد که به‌زودی کشمیری‌یان هند استقلال خود را حاصل کنند.انصاری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا