اخباراقتصاد

صنعت مسگری در بلخ کاهش یافته است

مزارشریف/۳دلو/ باختر

مسگران شهر مزارشریف از کاهش صنعت مسگری شکایت دارند وازدولت می خواهند که به خاطر حمایت از صنعت مسگری جلوتورید اجناس خارجی وبی کیفیت که جا گزین وسایل ساخته شده از مس می باشدرا بیگرند.

به گزارش آژانس باختر،صنعت مسگری یکی از پیشه های قدیمی باشندگان افغانستان به ویژه شمال کشور بوده است وپیشنۀ تاریخی این صنعت مهم کشور برهیچ کسی پوشیده نیست، شکوه این صنعت درهر خانه وکاشانۀ مردم دیده می شود، متاسفانه ،امروز جای این تولید وطنی که ازسلامتی ومحکم بودن خاصی برخوردار بود را ساز وبرگ های خارجی وچینایی گرفته است.

مسگران،از رکود و ورشکسته شدن این صنعت ملی و وطنی شکایت داشته می گویند:آنها صنعت مسگری را از پدرهایشان به ارث برده وبیش از پنجاه سال می شود که دراین راستا،کار می کنند، ولی امروز پیشۀ آنها دراثر تورید وسایل خارجی، بی کیفیت وقیمت بودن مس وعدم توجۀ دولت به حالت رکود قرارگرفته است و از دولت می خواهند که برای رشد این صنعت توجه کند.

حاجی عبدالغفور که بالاتراز هفتاد سال عمر دارد می گوید: این صنعت را از پدروپدر کلان هایش آموخته وروزگاری صنعت مسگری رونق خاصی داشت وتمام خانه ها وحتی جهیزیه عروس ها از مس ساخته می شد وتمام لوازم پخت وپزآن مسی بود ولی حالا نه، همه چیز از خارج تورید می شود.

عبدالقیوم مسگر دیگری که ریش ماش وبرنج دارد نیز می گوید: بیش از چهل سال می شود که شغل مس گری داشته وپیش از این یک رسته مندوی مکمل دکان های مسگری بود ولی حالا از پنجاه دکان تنها پنج دکان مانده است آن هم یک روزکار است ویک روزنیست.

راز محمد همراز معاون اتاق پیشه وران در بلخ نیز رکود صنعت مس، را در بلخ تایید کرد و می گوید: بیش از پنجاه وشش صنف شامل اتاق پیشه وران در این ولایت می باشد که در رخداد های اخیر نه تنها صنعت مسگری بلکه سایر صنف ها نیز نود فیصد به رکود مواجه شده است.

عطامحمد ساهو آمر اطلاعات در ریاست اطلاعات وفرهنگ بلخ نیز از قدمت تاریخی وفرهنگی این صنعت مهم کشور یاد آورشده می گوید،یگانه راه نجات این صنعت قدیمی وفرهنگی کشور، آگاهی دهی مردم از پیشنۀ تاریخی،حفظ آثار صنعتی وفرهنگی که نماد هویت یک ملت می باشد، توجه به رسم وعنعنه های ملی و جلوگیری از تورید اشیای خارجی که جاگزین این صنعت شده است ، می باشد.

خالقیار   

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا