سیاست

با امضاء قرارداد امنیتی دولت افغانستان مشروعیت و روابط خارجی خود را حفظ کند

کابل 14 عقرب باختر
در مورد امضآ پیمان امنیتی میان افغانستان – امریکا  نظرهای مختلف موجوداست . این موضوع طرفداران و مخالفان زیادی دارد. اما حکومت افغانستان میگوید ، آنان با تمام مواد این قرار داد موافق اند به جزاز موضوع مصوونیت قضایی سربازان امریکایی .
برخی از  کشورهای  جهان چون کوریای شمالی ، جاپان ، آلمان امضاء پیمان امنیتی را با امریکا امضأ نمودند. این کشورها با امضاء این سند اول اینکه مسایل رشد اقتصادی و بازسازی کشور های خود را و کمک های انکشافی امریکا مدنظر گرفتند و دیگر اینکه آنان از تهدیدات کشورهای پرقدرت می هراسیدند این ها مفاد کشور خود را با امضاء این پیمان دریافتند . گفتنی است که نخستین هدف امضاء این پیمان با این کشورها حفظ امنیت ملی امریکا در سرحدات این کشورها بوده است.اما این کشور ها مفاد کشور شانرا در نظر گرفته وبه امضای آن مبادرت ورزیدند.
اما درکشورما افغانستان وضعیت به گونه یی دیگر است چنانچه تهدیدها ازکشورهای همسایه بخصوص ، پاکستان که لانۀ طالبان و تروریزم است و درجنگ چندین ساله با افغانستان قرار دارند تمام زیربناهای کشورما ازبین رفته افغانستان درجنگ های داخلی و تهدیدهای خارجی مواجه است بناً باید بخاطر از بین بردن لانه های تروریزم و مداخله کشورهای بیگانه دولت افغانستان در امضأ این سند منافع کشور را مد نظر داشته باشد .
لویه جرگه مشورتی که بخاطر امضاء سند امنیتی که دراواخرماه عقرب دایرمیگردد با در نظر داشت رای مردم به منظور امینت و حاکمیت ملی کشور تصمیم اتخاذ گردد .
به باور آگاهان همان طوریکه امریکا به منافع ملی و امنیت خویش فکرمیکند باید به منافع ملی افغانستان هم فکر کند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا