جامعه

یکصدو نزده کشته دربرفباری های اخیردرکشور

کابل باختر/ 18/ دلو
ریزش برف و برف کوچ در کشور باعث مرگ یکصدو نزده تن و تخریب یکصدو نود منزل مسکونی شده است.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی که امروز در حضور داشت نصیراحمد درانی وزیر احیا وانکشاف دهات ،محمود بلیغ وزیر فواید عامه، داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه دریک نشست خبری صحبت  میکرد گفت: در هفتاد دو ساعت به اثر ریزش برف و برف کوچ در بیست وپنج ولایت کشور یکصدو نزده کشته و هشتاد نو نفر دیگر زخمی شدند.
او افزود ،همچنان یکصدو نود منزل مسکونی بطور کامل تخریب و بیست و سه منزل قسماً تخریب و سیصدو هفتاد ویک مواشی تلف شده است .
او گفت ما بخاطر رسیدگی به این حوادث سه  مرحله را درنظر گرفته ایم که مرحله اول نجات دادن مردم و مرحله دوم و پاک کاری مسیرهای رفت آمد و  مرحله سوم کمک برای متضررین است که تا حال تعداد زیاد از مردم را که درمعرض خطر قرارداشتند توسط تیم های مانجات داده شدند و عملیات نجات و پاک کاری جاده های مسدود شده ادامه دارد.
دراین نشست محمود بلیغ وزیر فواید عامه گفت در این مدت هشتاد نفر در کوتل حاجیگک بامیان ، سی نفر در مسیر ولایت سرپل،  پنجصد نفر در ولسوالی مقر غزنی ، پنجاه نفر در بامیان که در زیر برف و بندش جاده ها گیر مانده بودند نجات یافته اند .
وزیر فواید عامه گفت: دراثر این برف باری هفت هزار و دوصد کیلو متر جاده مسدود شده بود که حدود زیادی از این جاده ها دوباره به روی ترافیک باز شده است وهنوز هم پاک کاری جاده ها ادامه داشته و تافردا تمام راه های مسدود شده دوباره باز خواهد شد.
اوگفت که شاهراه سالنگ که به اثر پنجاه و سه برف کوچ و برف باری مسدود شده بود شب گذشته دوباره بازگردید.
درهمین حال فیروز الدین فیروز وزیرصحت عامه گفت درسراسر کشور یکصدو هفت ولسوالی آسیب پذیر از حوادث طبیعی است که وزارت صحت عامه تمام آمادگی های خود را درآنجا با امکانات اتخاذ کرده است .
او گفت تمام مجروحان که به اثر ریزش برف در بعضی از نقاط مجروح شده بودند به شفاخانه ها و مراکز صحی انتقال داده شده و به آنها عاجل رسیدگی صورت گرفته است.
نصیراحمد درانی وزیر احیا وانکشاف دهات گفت که این وزارت بخاطر رسیدگی به حوادث کمک های خودرا در این استقامت انجام می دهدیکی فرستادن کمک های غذایی و دیگر پاک کاری راه ها روستایی است .
او گفت وزارت احیا و انکشاف دهات قرارداد پاک کاری هفت صد وپنجاه و هشت کیلو متر سرک در پنجاه و دو ولسوالی باشرکت عقد شده و آنها مصروف پاک کاری این جاده اند.
او گفت به اثر ریزش برف راه های مواصلاتی زیادی از ولایات مسدود شده است که کار پاک کاری آن جریان دارد.
او همچنان گفت که این وزارت ذخایر کافی موادغذایی درولایت های کشور دارد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا