فرهنگ

مطبوعات و کار رسالتمندانه

کابل باختر/ 28/ حوت
دست اندرکاران رسانه ها درافغانستان در دوازده سال گذشته با کار خلاقانه ، تحمل و قربانی، اکنون، تاثیری گذاری خاص برجامعه دارند و دستاوردآنها درعرصۀ آزادی بیان و مطبوعات یک الگو و نمونه درسطح منطقه است .
گزارشگر آژانس باختر مینویسد : امروز کارکنان عرصۀ مطبوعات و رسانه ها در افغانستان که از آزادی بیان در افغانستان به عنوان بزرگترین دستآورد درطول دوازده سال گذشته یاد میشود.
هرگاه ما به حیات سیاسی نظام کنونی بعداز سقوط رژیم خود کامه طالبان نگاه کنیم هیچ دستآوردی بالاتر از آزادی بیان و رشد مطبوعات نمی تواند درصحنه سیاسی و اجتماعی افغانستان جلوه نماید . درطول این مدت ما شاهد رشد روزافزون صد ها نشریه چاپی و ده ها شبکه تلویزیونی و صد ها شبکۀ رادیویی بوده ایم و درکنار آن رسانه های اجتماعی چون فیسبوک ، توتیتر و یوتیوپ نیز رشد چشمگیر داشته اند. رسانه ها توانستند تا مردم را در مسایل اجتماعی ، تفکر سیاسی، و قایع بین المللی و مسایل دیگر آگاه سازند و این رسانه ها بودند که مردم را از حقوق مدنی ، وجایب قانونی ، حقوق شهروندی شان آگاهی دادند و دریک کلام آنان را سمت و سؤ بخشیدند . دراین مدت کاررسانه ها توأم با مشکلات بود. اکنون رسانه ها از لحاظ کمیت درسطح بلند قراردارند  و شماری زیادی از هموطنان ما مصروف کار دررسانه ها اند همه این موفقیت ها آنی و تصادفی نبوده است.  تحمل پذیری و زمینه سازی دولت و نهادوابسته به آن ازیک سو ، علاقمندی مردم نسبت به مطبوعات کثرت گرا از طرف دیگر زمینه ساز آن شد تا مطبوعات و آزادی بیان درکشور رشد نماید این رشد با قربانی ها ، ایثار گری های اهل مطبوعات ورسانه ها همراه بود که ما امروز موفقیت و رشد آن را جشن میگیریم و به آن افتخار میکنیم .
دولت و نهادهای مربوط به آن همیشه براین نکته تاکید داشته اند که آنها ازمطبوعات کثرت گرا ، ملی و رسالتمند حمایت میکنند و سیر زمان نشان دادکه این حمایت صورت گرفت و هیچگاهی قطع نشد و هیچ مسوول دولتی بخصوص نهادهای که وسیله ارتباط میان دولت و رسانه ها بودند از نقد و انتقاد نه هراسیدند، بل به عنوان تخته مشق اهل مطبوعات باقی ماندند و از آنان حمایت کردند ولی یک گفته همیشه وجود داشت که نباید رسانه ها ازخط و اندیشه ملی و منافع ملی عدول نمایند و رسانه ها را وسیله برای اغراض منافع خود و منافع دیگران قرارندهند.
درحالیکه ما امروز زیادتر به طول عرض و اندام رسانه ها می پیچیم و نسبت به ازدیاد آن فکر میکنیم به کیفیت و محتوای نشراتی بعضی ازاین رسانه هاچندان تمرکز نه داشته ایم در ضمن فراموش نباید  کرد رسانه های بودند و هستند که خلاقانه ، ملی و متفکر اند آنان اندیشه مردمی دارند. امروز و آینده کشور را مد نظر میگیرند برای آنها وضعیت کنونی و آینده این کشور مهم است کار آنها روی خط ملی سنجیده حرکت میکنند، آنها متکی به قواعد و اصول مسلکی فعالیت می نمایند و به دورها می اندیشند و هر کار شان نسخه برای درد این وطن است فعالیت آنها رسالتمندانه است و میکوشند تا برای نزدیکی اقوام این وطن افغانی و ملی گام بردارند، وحدت ملی را بیشتر تامین کنند تا دیگر صف آرایی های قومی و مذهبی دراین کشور وجود نداشته باشد همه افغان ها دریک صف قرار داشته باشند و ازیک هویت سر بیرون آورند .
مگر هستند رسانه ها که بیشتر سلیقوی فکر میکنند محیط کاری و اندیشه کاری آنان تنگ است کوتاه فکر و کوتاه اندیش اند کارشان بیشتر روی اغراض است، حتا درمواردی به تربیون دشمن مبدل شده میتوانند این گونه رسانه ها و آنانیکه با آنها سروکار دارند میتوانند برای جامعه ما مشکل ساز باشند که خانواده مطبوعات نمی توانند آنان را تحمل کند.
ما که در آستانه حلول سال نو قرار داریم این میتواند فرصت باشد برای دست اندرکاران رسانه ها درافغانستان، تا درجریان یکسال گذشته خود و محیط کاری خود را ارزیابی نمایند، خود و محیط کاری خود را با اوضاع کشورشان که سخت بحث برانگیز و حساس است دریابند و از خود بپرسند که برای ترمیم و پیوند دراجتماع و جامعه شان دراین مدت چه کرده اند و برای آنچه که وحدت ملی گفته میشود و میتواند ما را برای رسیدن به اهداف انسانی کمک کند چه چیز را انجام داده اند، ما حلول سال نو را برای نزدیکی هر چه بیشتر خبرنگاران افغان درانجام امور خیر برای کشورشان تبریک و تهنیت میگویم و امیدواریم که درسال آینده این خبرنگاران موفقیت های به مراتب بهتر و معقول تر از امروز داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا