جامعه

بازار مسگری در بدخشان با رکود مواجه شده است

فیض آباد-اول اسد-باختر
بازار مسگری در بدخشان با رکود مواجه شده و شمار مسگران کاهش یافته است.
مسگری از پیشه یی است که در گذشته در بدخشان رونق زیادی داشت اما اکنون این پیشه رونق را از دست داده است و با فراموشی ربرو می باشد .
فیض محمد مرد کهن سال که بیشتر عمرش را در مسگری وقف کرده است در مصاحبه یی با خبرنگار آژانس باختر گفت که بازار مسگری زمانی  در فیض آباد رونق داشت و محصولات آنان از شهرت فراوانی برخورداربود .
او گفت  که مسگران بدخشان به ساخت انواع  ظروف مورد نیاز مردم میپرداختند وبا ظرافت های تولید می کردند و محصولات شان در آن ولایت به گونه وافر مورد استفاده قرار میگرفت
او گفت : بازار مسگری و فروش ساخته های مسگران را همانا ظروف بیرونی که توست تجار وارد می شود ،محدود ساخته و حتا به نابودی  کشانیده است فیض محمد مسگر از محدود کسانی است که خلاف رکود و از بین رفتن پیشه مسگری می باشد اما می گوید اگر سرمایه داشته باشد به کاردیگری رو خواهد آورد و پیشه پدری را رها می کند.
عبد الحسیب دقیق رئیس اداره اقتصاد بدخشان ادامه پیشه های سنتی را در آن ولایت برای انکشاف اقتصاد محلی موثر می داند و بر حمایت دولت از این پیشه تاکید می ورزد.
اما بر خلاف دیده می شود اگر گام های عملی برای حفظ مسگری در بدخشان روی دست گرفته نشود،این پیشه به فراموشی سپرده خواهد شد.قیوم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا