اخباراقتصاد

نهاد تیکای کشور ترکیه 20هزار نهال مثمر به وزارت زراعت کمک کرد

کابل/14 حمل/باختر

نهاد تیکای کشور ترکیه امروز بیست هزار نهال مثمر را که شامل نهال‌های سیب، ناک و بهی می‌شود، طی مراسمی در فارم تحقیقی بادام‌باغ به مسؤولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کمک کرد.

به گزارش آژانس باختر؛ مسؤولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می‌گویند که قرار است این نهال‌ها به باغداران ولایت‌های کابل، پنجشیر، پروان، میدان‌وردک، لوگر و پکتیا جهت توسعۀ باغداری و احداث باغ‌های جدید توزیع شود.

سعدالله مسؤول نهاد تیکا در افغانستان گفت که نهال‌های کمک‌شده از فارم‌های کشور ترکیه برداشته شده اند و از تخم‌های اصلاح شده به دست آمده اند.

وی افزود که در نظر دارند به فارم‌های تحقیقاتی برخی پوهنتون‌های افغانستان نیز نهال اصلاح شده توزیع نمایند تا افزون بر گسترش باغداری و کشاورزی، نهادهای علمی و تحقیقی نیز بتوانند روی نهال‌های یادشده تحقیق کنند.

جیهاد ارگین‌آی، سفیر ترکیه که در این مراسم حضور داشت، گفت که خاک افغانستان بسیار حاصل‌خیز است و توجه به زراعت و باغداری می‌تواند این کشور را به خودکفایی و رشد اقتصادی برساند.

وی افزود که کشورش، افغانستان را در عرصه زراعت همکاری کرده و تلاش می‌کند تا باغداری به عنوان کشت بدیل در برابر کوکنار گسترش یابد.

در این مراسم، مولوی عبدالرحمن راشد، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان ضمن قدردانی از مساعدت‌های کشور ترکیه در بخش زراعت گفت که امارت اسلامی افغانستان توجۀ خاصی به سکتور زراعت دارد، زیرا رشد و توسعه زراعت سبب اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به آغاز کار کانال قوش‌تیپه گفت که با بهره‌برداری این پروژۀ، هزاران هکتار زمین آبیاری خواهد شد و تولید محصولات زراعتی به گونۀ چشمگیری افزایش خواهد یافت.

مولوی راشد از دولت ترکیه خواست تا وزارت زراعت افغانستان را در زمینۀ مدیریت آب‌ها و توسعۀ مالداری نیز کمک کند.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان در حالی از پلان‌ها برای توسعۀ زراعت و باغداری سخن می‌گوید که امروز بر اساس فرمان شیخ‌الحدیث و التفسیر ملاهبة الله آخندزاده، کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان ممنوع قرار داده شد.

مسوولان وزارت زراعت می‌گویند که توسعۀ باغداری بدیل خوبی در برابر کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان است.

پاینده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا