سیاست

نماینده های مردم :درنتیجه کم کاری وزیران ، باگذشت هرروز فقر بیشتر میشود

کابل باختر/ 17/ عقرب
قراراست بتاریخ 30قوس که آخرسال مالی است مشخص شودکه کدام اداره چقدر بودجه خویش را مصرف کرده است.
به گزارش آژانس باختر ، مجلس نمایندگان تصمیم گرفته تا وزیرانی راکه کمتر از هفتاد درصد بودجه توسعه ای خود را مصرف کرده اند ، استیضاح کند.
نماینده های مردم این تصمیم را در پیوند به انتقاد های مردم که به دلیل بی ظرفیتی دروزارت خانه ها، پول های که توسط جامعه جهانی برای افغانستان کمک میشود ، به مصرف نمی رسد ، گرفته اند.
نماینده های مجلس میگویند فقر و تنگدستی درمیان مردم بی داد میکند ومردم به فعالیت های بهتر حکومت نیاز دارند تا زمینه کار فراهم شود و با تطبیق پروژه های انکشافی وضعیت اقتصادی مردم بهبود یابد اما درنتیجه کم کاری وزیران ، فقر با گذشت هرروز بیشتر میشود.
پارلمان کشور همچنان تصمیم دارند که آن عده از وزیران و روسای ادارات مستقل که نتوانسته اند بودجه شان را مصرف کنند ، باید به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند.
این درحالیست که اکثریت وزارت خانه و ادارات مستقل تصویب نشدن بودجه ملی سال مالی را ازطرف نمایندگان مردم بخاطر برآورده شدند خواسته های خود شان یکی از عوامل عدم مصرف بودجه های انکشافی میدانند . همه ساله دیده میشودکه یکتعداد و کلا بخاطر بلند بردن امتیازات خود شان به ماه ها تصویب بودجه سال مالی را به چالش میکشند و زمانیکه خواسته های شان برآورده شد آنرا تصویب میکنند و به این ترتیب به منافع ملی و ملت لطمه می زنند.
انتقادات درعرصه مصرف و عدم مصرف بودجه انکشافی در ارگان های مربوط جریان دارد که کابینه افغانستان پس از بحث بودجه مالی سال 1396 راتائیدکرد . حکومت وزارت خانه ها را وظیفه داده است که پیشنهاد ها و نظریات خود را دررابطه به بودجه مالی به وزارت مالیه بفرستند.
باید گفت که دولت برای سال آینده خورشیدی مبلغ 143/466میلیارد افغانی بودجه درنظر گرفته است .
امار وزارت مالیه نشان میدهد که بودجه سال آینده 22 میلیارد افغانی کسر بودجه نیز دارد .
همچنان از مجموع 757/178میلیارد افغانی بودجه انکشافی 3/58میلیارد بودجه اختیاری و 4/120میلیارد دیگر آن بودجه غیر اختیاری است.
ناگفته نباید گذاشت که بودجه سال آینده حدود سه میلیارد افغانی بیشتر ازبودجه سال جاری است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا