گزارش ها

وزارت داخله : برای افراد ملکی درهیچ جا اسلحه توزیع نشده // آگاهان سیاسی : در تخار و کندز اسلحه توزیع شده است

کابل باختر/ 7/ جوزا
برنامه مسلح سازی مجاهدین سابق دربرابر گروه های تروریستی دربخش های شمال افغانستان حمایت بیشتری را کسب کرده است.
به گزارش آژانس باختر ، با آنکه مقامات دروزارت داخله کشور خبرتوزیع اسلحه به افراد ملکی را درولایت کندز رد کرده اند، مقامات محلی این ولایت گفته که شماری ازمجاهدین سابق برای جنگ با طالبان استخدام شده اند.
محمد عمر صافی سرپرست ولایت کندز به رسانه ها گفته است که حدود هزار مجاهد سابق درکندز مسلح شده اند تا در کنار نیروهای امنیتی از آن ولایت دفاع نمایند.
والی کندز میگوید که نیروهای موجود امنیتی درآن ولایت قادر به دفاع از کندز اند مگر موجودیت مجاهدین سابق که درساحه بلد اند و تجربه کافی درجنگ دارند نیز برای تامین امنیت این ولایت موثر بوده اند.
عبدالصبور نصرتی قوماندان امنیه کندز نیز مسلح شدن مجاهدین سابق را برضد دسته های هراس افگن در آن ولایت موثر میداند و تاکید دارد که حضور مجاهدین سابق درکنار نیروهای دولتی نتایج خوب داشته است.
حرف از مسلح ساختن مجاهدین سابق درولایت کندز زمانی جدی تر میشودکه افراد مسلح خارجی درکنار طالبان افغان در نا امن ساختن آن ولایت نقش داشتند.
حضور تروریستان چند ملیتی از کشورهای تاجکستان ، ازبکستان ، قرغزستان ، ایلغور های چین ، چیچینی ها ، پنجابی ها درکندز نه تنها نگرانی های امنیتی را درشمال کشور جدی ساخته است بل کشورهای آسیامیانه نیز نگران نفوذ این گروه به داخل آن کشور ها اند.
درحالیکه مقامات محلی درولایت کندز از مسلح ساختن مجاهدین سخن میگویند درولایت همجوار آن تخار نیز مجاهدین سابق بر مسلح ساختن افراد شان تاکید دارند.
آنها نگران آن اند که نا امنی ها از ولایت غربی کندز به تخار سرایت کند .
همچنان تخاری ها از آشفته شدن وضعیت درولایت بدخشان نیز نگران اند و غرض مقابله با طالبان و احتمالاً داعشی ها ، به مسلح ساختن مجاهدین سابق تاکید دارند.
قرار معلوم قوماندانان سابق جهادی درولایت تخار طی روز های گذشته سه بار جلسات اضطراری داشته اند و برای حکومت پیشنهاد کرده اند که آنها حاضر اند درکنار نیروهای امنیتی دربرابر طالبان و عوامل دیگر نا امنی درکشور مبارزه کنند.
عبداللطیف ابراهیمی سرپرست ولایت تخار که خود درسابق یک قوماندان جهادی بود میگوید: درمیان قوماندانان جهادی این نگرانی وجود داردکه حلقه های تروریستی ، تخار را بعداز کندز هدف دومی شان انتخاب نکرده باشند . وی میگویدکه باید در شرایط موجود از تجارب قوماندانان سابق جهادی استفاده شود.
به باور آگاهان سیاسی آنچه در خصوص مسلح ساختن مجاهدین در کندز و تخار گفته میشود میتواند بخش از برنامه بسیج همگانی دربرابر طالبان و سایر عوامل نا امنی در کشور باشد که برای خارجی ها کار میکنند و گذشته نیز طالبان دربخش های از کشور خود را در برابر مردم یافتند ، قیام های مردمی دربرابر طالبان در بخش های از ولایت غزنی ، قندهار ، هلمند ، فاریاب ، بادغیس ، ننگرهار ، لغمان … وجود داشت مگر مسلح ساختن مجاهدین سابق میتواند باعث شکل گیری یک نیروی منظم در برابر طالبان باشد.
یک عضو ولسی جرگه که ازولایت های جنوبی نمایندگی میکند میگوید که مسلح ساختن مردم محلی دربرابر طالبان درساحه الکوزو ولسوالی نهرسراج هلمند نتیجه خوب داد . همچنان حمایت نیروهای امنیتی از قیام کنندگان ضد طالبان در اندر غزنی طالبان را مایوس ساخت،چه بهتر است که این تجربه در کندز ، تخار و جاهای دیگر نیز عملی گردد.
یک باشنده ولایت بدخشان که درحال حاضر با رسانه ها کار میکند نیز تاکید دارد که استفاده از مجاهدین و افراد محلی درکوبیدن طالبان موثر است .
وی از ولسوالی تگاب بدخشان یاد میکند که نیروهای اردوی ملی به دلیل صعب العبور بودن ساحه قادر به تصفیه مخالفان مسلح در یک بخش کوهستانی این ولسوالی نشدند مگر پولیس محلی در ظرف چند ساعت طالبان را از این ساحه راند مگر سپردن اسلحه به افراد ملکی و یا مجاهدین سابق طرفداران چندانی ندارد. زیرا موجودیت اسلحه نزد افراد ملکی آنهم در پراگندگی ، باعث بروز بسا از مشکلات درکشور شده و هیچ تضمین وجود ندارد که این گونه مشکلات درآینده نیز تکرار نشود.
نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه تاکید دارد که دولت به جای سپردن به افراد غیر مسوول به تقویت نیروهای امنیتی فکر کند.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل امنیتی سپردن اسلحه به افراد ملکی را در کوتاه مدت به نفع دولت میداند اما تاکید داردکه این برنامه در دراز مدت به یک درد سر مبدل خواهد شد. کوهستانی تائید میکند که دولت برای شماری از قوماندانان سابق جهادی درتخار و کندز اسلحه داده است، مگر وزارت داخله خبر سپردن اسلحه به افراد غیر مسوول را در کندز و جاهای دیگر رد میکند.
صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت میگوید: ما از خیزش های مردمی در برابر طالبان حمایت میکنیم مگر توزیع اسلحه را به افراد ملکی نمیپذیریم، این اصول ما نیست، درهیچ جا و برای هیچکسی اسلحه توزیع نمیکنیم .
صدیقی تاکید دارد که نیروهای امنیتی توانایی مقابله با مخالفین مسلح را دارند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا