فرهنگ

نمایشگاه کتب علمی و تخصصی برگزار شد

دوکتور سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ امروز از نمایشگاه کتب علمی و تخصصی دیدن نمود.

این نمایشگاه از طرف شورای سراسری مردم کابل به همکاری وزارت اطلاعات وفرهنگ، سفرات جمهوری اسلامی ایران و چند موسسه انتشاراتی دیگر در مرکز فرهنگی فرانسه گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر، در مراسم گشایش این نمایشگاه دوکتور  سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات وفرهنگ در مورد اهمیت و ارزش کتاب صحبت نموده گفت " امروز ما شاهد برگزاری نمایشگاهی هستیم که به سلسله برگزاری نمایشگاه های کتاب توانسته به صورت چشمگیری همکاری چندین مرکز نشر و پخش و مراکز تولید کتاب را میسر سازد".

ملت ما یکی از انگشت شمار ملت های کتاب پرور تاریخ دوران باستان بوده و از سه هزار سال قبل کتاب اوستا در بلخ به وسیله زردشت تدوین شد.

دوکتور رهین افزود: در دوره اسلامی فن کتاب نویسی در رشته ها و شقوق مختلف زنده گی صورت بهتر و وسیعتر یافت.

در مجموعه تمدن دوره اسلامی ما به هزار ها جلد کتاب در سرزمین ما و تحت تاثیر فرهنگ ما در زمین های دیگر به وجود آمد که امروز اکثر موزیم ها و کتابخانه ها ی که در اروپا و آسیای مرکزی و جنوبی  وجود دارد متاثر و در مواردی مالامال از آثار فرهنگ پارینه ما میباشد.

وزیر اطلاعات و فرهنگ درین صحبت پیرامون مطالعه و کتابخوانی نیز تماس گرفته افزود در حال که فرهنگ مطالعه در قرن های دراز جز سنن ملی و میهنی ما بوده و با تاسف باید گفت که در دوران متاخر بخصوص بعد از این که تلویزیون ها ظهور کردند در جامعه ما مطالعه و کتاب خوانی به شدت به طرف ضعف رفته است.

توجه همگانی در کاراست که مردم خود بخصوص نسل نو را بطرف کتاب خوانی بکشیم.

دوکتور رهین همچنان افزود، با در نظرداشت این موضوع وزارت اطلاعات و فرهنگ هفته خاصی را بنام هفته کتاب و مطالعه اختصاص داده و به وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین پیشنهاد کرد تا در تقویم های سال های بعدی این هفته گنجانیده شود.

درین مراسم همچنان  معاون مرکز فرهنگی فرانسه در کابل ضمن قدردانی از شورای سراسری مردم کابل و برگزار کننده گان نمایشگاه کتاب در رابطه به ارزش مطالعه و کتاب صحبت نمود.

جهان شاهی اتشه فرهنگی سفارت ایران در کابل برگزاری چنین نمایشگاه ها را در فرهنگ مطالعه گام موثر  دانسته ، بر همکاری آن کشور در راه اندازی نمایشگاه کتاب در افغانستان تاکید کرد.

در این نمایشگاه، کتب برخی از ناشران کشور، تعدادی از نشر کتاب مربوط به جمهوری اسلامی ایران و آثار هنری خطاطی، سفالی و حکاکی هنرمندان کشور نیز به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه در مرکز فرهنگی فرانسه در لیسه استقلال گشایش یافته وبرای شش روز به روی علاقمندان باز میباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا