گزارش ها

پاکستان عامل بی ثباتی و مانع درراه همکاری وهمگرایی منطقه یی !

کابل باختر/ 17/ سرطان
اخباری وجود داردکه میرساند نوازشریف صدراعظم پاکستان با شمولیت هند در پروژه کاسا 1000 مخالفت کرده است ودلیل هم مساله کشمیر عنوان شده است.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: اخیراً نشست سران کشور های عضو پروژه کاسا 1000 درشهر دوشنبه مرکز تاجکستان برگزار شد.
هدف از برگزاری این نشست ارزیابی کارکرد های اعضا دررابطه به تحقق این پروژه بوده است.
رسانه های پاکستانی گفته اندکه محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان پیشنهاد کردتاهند شامل این پروژه گردد مگر نوازشریف این پیشنهاد را رد کرد.
نوازشریف گفته است " هند درحال حاضر با استفاده از سلاح مختلف علیه مردم کشمیر درجنگ است و در این بخش ازجهان نسل کشی میکند ما چگونه میتوانیم درچنین یک وضعیت با دهلی ارتباط اقتصادی برقرارکنیم ."
با آنکه نخست وزیر پاکستان از اهمیت اقتصادی این پروژه برای افغانستان و پاکستان یاد کرده است صریحاً مخالفت خود را با حضور هند دراین پروژه اعلام داشته است.
رسانه های پاکستانی به شمول اکسپرس نیوز گفته اند که اجلاس کاسا 1000 پیشنهاد رییس جمهور غنی در مورد شمولیت هند دراین پروژه ورد آن از سوی نوازشریف این اجلاس نتایج چندانی نداشته است.
به باور آگاهان سیاسی افغان ، پاکستان که خود عامل ترویج افراطیت ، تروریزم ، تشنج ، بی باوری درمنطقه است ازهرچه بیشتر از  نفوذ اقتصادی هند ، این کشور بر افغانستان  و آسیا میانه نگران است .
پاکستان در هر حال میکوشد تا مانع گسترش نفوذ اقتصادی هند براین کشور ها شود . چنانچه طی سالهای متمادی گفته هاو اتهامات بی مورد وبی معنا مانع تامین روابط ترانزیتی میان افغانستان و هند گردیده است.
به همین ترتیب در رابطه به حق استفاده به عنوان یک کشور محاط به خشکه از بنادر بحری پاکستان حق تلفی زیادی را درخصوص افغانستان مرتکب گردیده است.
اگر امروز پاکستان به بهانه مساله کشمیر مانع حضور هند درپروژه های بزرگ اقتصادی درمنطقه میشود و دلیل هم استفاده از اسلحه از سوی هند در برابر مردم کشمیر عنوان میشود . پاکستان خود سالهای سال است که به افغانستان باروت ، بمب انتحاری ، آدم کش ، تروریست بالاخره نفرت و بدبینی  صادر میکند اگر حرف از مجازات و تنبیه باشد این پاکستان است که باید درگام اول مجازات شود.
پاکستان نه تنها به افغانستان انتحاری و تروریست میفرستد بل عملاً در ترویج افراط گرایی درکشور های آسیا میانه ،چین ، روسیه و هند نقش دارد و گروه های مخالف مسلح دولت ایران را هم حمایت مالی و لوژستیکی میکند.
پاکستان با ایجاد مزاحمت برای افغانستان در تجارت و برنامه های اقتصادی و جلوگیری از وصل شدن افغانستان و هند از راه ترانزیت ، پرورش و تربیه تروریستان ، ایجاد شبکه های افراطی و تروریستی به عنوان عامل اصلی برای بی ثباتی و نا امنی های منطقه تبارز کرده و مانع اصلی دربرقراری روابط تجارتی میان کشورهای منطقه ، همکاری و همگرایی منطقه یی است . درحالیکه خود سخت علاقه دارد تا ازطریق افغانستان به آسیا میانه برسد و به این منظور از هر فشار ممکن علیه افغانستان استفاده میکند.
پاکستان که خود سخت احتیاج به انرژی دارد و کاسا 1000 را برای خود یک فرصت میداند مگر برای دیگران حق ترانزیت ، تجارت و ظرفیت سازی را قایل نیست.
به باور آگاهان سیاسی و کارشناسان اقتصادی افغان ، دولتمردان کشور ما باید درخصوص پروژه های بزرگ اقتصادی درمنطقه ، نظیر پروزه کاسا 1000 باید بیشتر به جنبه های اجرائیوی آن نظر داشته باشند و نباید کشورهای دیگر طوری زمینه سازی نمایند که این پروژه ها سود یک جانبه داشته باشد.  ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا