سیاست

رییس جمهور غنی: هدف اساسی ما جلب کمک های بین المللی در بروکسل نه، بلکه مصرف بجا و موثر آن است

کابل باختر 4 میزان
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان شام روز شنبه در دیداری با اعضای مشرانو جرگه گفت که برای کنفرانس بروکسل آمادگی کافی گرفته ایم، اما هدف اساسی ما کمک مالی بروکسل نه، بلکه مصرف بجا و موثر کمک های بین المللی به افغانستان است.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد، رییس جمهور در این دیدار افزود: از جمله یک کمک میلیارد دالر کمک جدید هند، مبلغ ۴۵۰ میلیون دالر آن در احداث بند های متوسط به مصرف خواهد رسید. وی با اشاره به پیشرفت در روند احداث بند ها گفت که یک بند برای افتتاح آماده است و برای نخستین بار بخش خصوصی ۴۰۰ میلیون دالر را در زمینه  تولید انرژی برق سرمایه گذاری می کنند.
محمد اشرف غنی گفت که از طریق کارگوی هوایی مشترک با هند، محصولات زراعتی به هند صادر می گردد و ادویه جات مورد ضرورت، مانند چای و سایر اقلام به کشور وارد می گردد.
رییس جمهور افزود که منافع ملی افغانستان ایجاب می کند که با شرکای نیک، همکاری و مناسبات نیک را گسترش دهیم. وی خاطر نشان کرد که نه در مقابل کسی معاهده امضا کرده ایم و نه هم به کسی اجازه استفاده از خاک خویش را می دهیم.
رییس جمهور کشور گفت که روابط خود را با کشور های اسلامی بیشتر از پیش گسترش می دهیم، زیرا همکاری جهان اسلام برای ما مهم است و ما می خواهیم به نقطه وصل کشور های اسلامی مبدل شویم.
رییس جمهور غنی تصریح کرد که افغانستان دیگر کشور محاط به خشکه نخواهد بود، زیرا خط آهن ترکمنستان- آقینه در مدت پنج الی هفت روز ما را به اروپا وصل می کند. بعد از مذاکرات با حکومت جدید ازبکستان، افغانستان را با قزاقستان و روسیه وصل می کنیم و همچنان محموله های اموال تجارتی به واسطه قطار آهن از چین به افغانستان رسید.
رییس جمهور گفت که شیرخان بندر را به مزار شریف، آقینه و هرات وصل می کنیم و تورغندی را با سپین بولدک و همچنان خوست  و ننگرهار را وصل می کنیم تا راه های افغانستان از داخل به همدیگر و با راه های مختلف ترانزیتی منطقه وصل گردد.
رییس جمهور گفت که حکومت برای عودت باعزت مهاجرین آمادگی گرفته است و پس از کنفرانس بروکسل برای کمک به عودت کنندگان، اجماع بین المللی را به وجود خواهیم آورد. وی افزود: پولی را که از بودجه ملی به مصرف نرسیده، برای ایجاد سهولت و خدمات به مهاجرین به مصرف می رسانیم.
محمد اشرف غنی گفت که در سال ۱۳۹۴ بقای افغانستان در خطر بود، اما در اثر شجاعت و فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، بقای کشور تضمین گردید. وی افزود که نوع خطرات که افغانستان را تهدید می کرد، تغییر کرده است و آهسته آهسته بالای تمام مشکلات فایق می آئیم زیرا تعهد درازمدت جامعه بین المللی با افغانستان ایجاد گردیده و افغانستان در محراق توجه جهان دارد.
رییس جمهور از اعضای مشرانو جرگه بخاطر حمایت کامل شان از روند مذاکرات صلح تشکر کرد و از آنان خواست که هر کدام شان سفیران صلح شوند. وی افزود که برای نخستین بار مذاکرات بین الافغانی در پایتخت کشور در مطابقت با قانون اساسی کشور به نتیجه رسید، اکنون باید مدیریت عملی شدن آنرا انجام دهیم.
رییس جمهور غنی گفت که مسئولیت عظیم تامین صلح و ثبات را به اصول انجام دهیم. وی افزود که در این عرصه بحث ملی نیاز است و ما باید تصویر واضح داشته باشیم تا راه صلح برای مخالفین باز گردد.
محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که جوانان خانواده های بی بضاعت و فقیر را برای کسب آموزش های مسلکی و تخنیکی به خارج می فرستیم، تا برای پیش برد فابریکه ها و بندها، کادر های مناسب تربیه کنیم و در آینده می توانیم در این زمینه کمک ها و سرمایه گذاری هند را نیز جذب کنیم.
رییس جمهور گفت که وزارت ها هنوز هم در اثر نبود مدیریت و ظرفیت کافی، بودجه تعیین شده را به مصرف نرسانیده اند. بعد از کنفرانس بروکسل، اصلاحات اساسی در ادارات و وزارت خانه ها به وجود می آید، تا مدیریت وزارت خانه ها و ظرفیت معقول مصرف بودجه بهتر گردد.
رییس جمهور غنی گفت که اجماع اساسی قشر سیاسی، تامین صلح و انکشاف کشور را آسان می سازد. وی تاکید کرد که بحث ما باید ملی و افغانستان شمول باشد و مشکلات خود را با پاکستان در چوکات منافع ملی افغانستان حل کنیم.
رییس جمهور خطاب به سناتوران گفت که پس از کنفرانس بروکسل در نشست های با شما، خواست ها و پیشنهاد های موکلین تان را با کابینه شریک خواهیم ساخت و راه حل برای آنها جستجو خواهیم کرد. وی افزود که هیچ وزارت از کمبود منابع شکایت نمی توانند و بحث بودجه سال آینده و اولویت های خویش را از همین اکنون آغاز می توانیم.
در این دیدار فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه نیز صحبت کرد و گفت که مشرانو جرگه همواره از نیروهای امنیتی و دفاعی، حکومت و برنامه های ملی و اصلاحی رییس جمهور حمایت می کنند.
مسلمیار امضای موافقتنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی را یک دستآورد بزرگ دانست و به رییس جمهور بخاطر این گام بزرگ، تبریک گفت. وی ابراز آرزومندی نمود که سایر مخالفین نیز از این مذاکرات بین الافغانی، الهام و انگیزه صلح را بگیرند.
رییس مشرانو جرگه، تلاش های رییس جمهور را در زمینه جلب کمک های بین المللی ستایش کرده گفت که از گسترش دوستی افغانستان و هند حمایت می کنیم و طرفدار وضاحت بیشتر با پاکستان هستیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا