سیاست

مبارزات نفس گیر ، وغیر متعارف انتخابات امریکا سرانجام پیروزی ترامپ ملیاردر امریکایی را درپی داشت

کابل باختر 19 عقرب
مبارزات نفس گیر ، وغیر متعارف انتخابات امریکا سرانجام بر خلاف برآورد ها ، پیروزی ترامپ ملیاردر امریکایی ونامزد جمهوری خواهان را درپی داشت .
به هر صورت نتیجه انتخابات امریکا بین اراده مردم این کشور به تغییر در رویکرد های نظامی ، سیاسی ، اقتصادی وجهانی می باشد.
به باور آگاهان ، امریکا به مثابه قدرت بزرگ اقتصادی جهانی دارای استراتیژی های بزرگ جهانی می باشد آمدن ترامپ به کاخ سفید پس از اوبا ما ممکن تغییرات اساسی در استراتیژی های بزرگ سیاسی واقتصادی امریکا درعرصه بین المللی وجود نیاورد ، زیرا دنیای مبارزات انتخاباتی با دنیای عملی سیاست فاصله بسیار دارد به همین دلیل اکثر بر آورد ها چنین است که نامزدان برنده انتخابات دنیا نتوانسته  اند تا چهل فیصد اهدافی را بدست آورندکه درمبارزات انتخاباتی مطرح می ساختند.
بااین دلایل موجز نباید انتظار داشت که سیاست امریکا با ورود ترامپ به کاخ سفید یکسره تغییر خواهد کرد.
به هر صورت دونالدترامپ دربرهه آشفته سیاسی درجهان وارد کاخ سفید می شود موجودیت هراس افگنان ، درمناطق مختلف جهان وحمایت های پنهانی وآشکار ازین پدیده وضعیت جنگ درعراق ، سوریه ، افغانستان ، یمن ولیبیا وظهور اتحاد های جدید دربستر های اقتصادی وسیاسی ومتفاوت نگری ها به مسایل ورخداد های جهانی ، بی باوری سیاسی در ابعاد گسترده آن بر فرصت های تعاون وهمکاری جهانی سایه افگنده وحتی جهان را درلبه تقابل و رویا رویی قرار داده است .
پرداختن  به این مسایل مستلزم بازنگری درعرصه رویکرد های بین المللی می باشد. آنچه درکار زار مبارزات انتخاباتی بیرون آمد ترامپ امریکای قدرت مند وبی هراس از دشمن می خواهد ، ترامپ بر آنچه به عنوان دست آورد های سیاسی اوباما درمساله پرونده هسته ای با ایران مطرح است به شک می نگرد وبه همین گونه خواهان روابط به نحوه تجاری با کشور های جهان حتی درمعادلات سیاسی و نظامی می باشند.
ترامپ می خواهد از مصروفیت های امریکا درسطح جهان بکاهد وهزینه آن راصرف اقتصاد این کشور نماید خلاصه آنچه را انجام خواهد داد منافع ملت امریکا مطمع نظر خواهد بود.
به هر صورت امریکایی ها با تفکر تغییر وتحول رئیس جمهور جدید را انتخاب کردند .
برگزاری این انتخابات ونتیجه آن واشتراک امریکایی ها درین انتخابات از هرحیث برای مردم افغانستان که دموکراسی نوپا را تجربه می کنند  آموزنده است .
باید مردم و حتی سیاست مداران کشور از آن بیاموزند که برای مدعیان دموکراسی درجهان درقدم اول منافع ملی مردم مدنظر است وبعد از زاویه این مامول بزرگ به مسایل جهانی می نگرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا