گزارش ها

راین کراکر٬صلح امریکا با طالبان ٬ تسلیم شدن امریکا به این گروه است.

کابل    باختر   ۱۱  دلو
با آن که رئیس جمهوری امریکا از روند گفت و گو های  نمایندگان امریکا و طالبان راضی ۤبه نظر می رسد مگر شماری از مقام های آن کشور از این روند چندان رضایت ندارند و یک دیپلومات امریکایی توافق با طالبان را با حوادث ویتنام در سال ۱۹۷۳ تشبیه کرده است .
گزارشگر آژانس باختر می نگارد ٬ دونلد ترامپ رییس جمهوری امریکا می‌گوید که روند گفتگوهای صلح افغانستان پس از هژده سال جنگ در این  کشور به خوبی به پیش می‌رود.
او تاکید دارد که جنگ در افغانستان ادامه دارد، اما مردم افغانستان در این جنگ بی پایان صلح می خواهند و به زودی خواهیم دید که این گفت وگوها کار خواهند داد؟
دیدار و ملاقات های شتاب زده نمایندگان امریکا و طالبان  واکنش هایی را در میان مقامات نظامی و دیپلومات های امریکایی در پی داشته است . این واکنش تا اندازه جدی است که کمیته استخبارات مجلس سنای آن کشوریک نشست اضطراری را برگزار کرد تا به جزئیات این گفت وگو ها بپردازد . یکی از شرایط طالبان در گفت گو با نمایندگان امریکا مساله خروج نیروهای های امریکایی بوده است شرطی که امریکا آن را در چوکات یک جدول زمانی پذیرفته است .
اما جینا هاسپل، رییس سی آی ای، به اعضای مجلس سنای کشورش گفت در هر توافق صلح ٬حضور نیرومند نظارتی ما در این افغانستان، بسیار حیاتی خواهد بود و ما باید توانایی های خود را در آنجا نگهداریم تا اگر نیاز باشد برای منافع ملی خود اقدام کنیم.
رئیس اداره ملی استخبارات امریکا حرف های دیگری داشت.
اوهشدار می دهد که پس از رسیدن به یک توافق صلح با طالبان، پناه گاه های امن هراس افگنان در خاک پاکستان یک تهدید خواهد بود.
دانیل کوتز، رییس اداره ملی استخبارات امریکا گفت٬ گروه‌های هراس افگنی که از سوی پاکستان پشتیبانی می شوند، با استفاده از پناه گاه های امن شان در پاکستان، برای طرح ریزی و انجام حمله ها در کشورهای همسایه و احتمالاً فراتر از آن، ادامه خواهند داد.
از سویی هم راین کراکر، سفیر پیشین امریکا در افغانستان می گوید که امریکا در حال تسلیم شدن به طالبان است  او گفتگوهای  امریکا و طالبان را با گفتگوهای سال ۱۹۷۳ میلادی میان واشنگتن و ویتنام شباهت می‌دهد که  امریکا تنها روی شرایط تسلیمی اش بحث کرده است .
کراکر مخالفت خود را با توافق اخیر آمریکا و طالبان بیان کرده و آن را تسلیم شدن در برابر خواسته‌های طالبان دانسته است.
حالا که آمریکا مستقیماً وارد مذاکره با طالبان شده است که شاید منجر به خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان شود  و طالبان هم متعهد شده اند که پناهگاه سازمان‌های تروریستی که ممکن است امنیت آمریکا را تهدید کنند نخواهند بود.
کراکر می گوید که  طالبان صرفاً قول داد که ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را تکرار نکنند. ما با تسلیم شدن در برابر خواسته های  طالبان خوداز دولتی که مدعی حمایتش هستیم، مشروعیت‌زدایی کردیم.
در حلی که ما می‌توانیم تذکر بدهیم تا زمانی که راه‌حل دیگری یافت نشود نظامیان آمریکایی تا زمانی که دولت فعلی بخواهد در افغانستان می مانند تااز منافع امنیتی آمریکا حمایت شود.
باید گفت که مقام  های دولت افغانستان هم روند جاری گفت و گو های امریکا و طالبان را پر از ابهام می دانند و تاکید دارند که  در هر گفت و گو و یا توافق صلح که اراده افغان ها در آن مدنظر نباشد و ارزش های تعریف شده در قانون اساسی رعایت نشود  جنبه عملی به خود نخواهد گرفت ختم  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا