سیاست

حامد کرزی: به آرزوی رسیدن به سر منزل مقصود علم و فن، در عجله هستیم حامد کرزی: تنها از راه علم و فن ملت ما قوت می گیرد و زنده گی آرام بدست می آورد

كابل باختر 19 ثور
"جواناني که امروز در پوهنتون های کشور تحت آموزش قرار می گیرند ستون های این کشور اند و افغانستان بواسطه علم آنها از دیگران بی نیاز می شود."
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري به آژانس باختر ،این مطلب را حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز در محفل بزرگداشت از هشتادومین سالروز تاسیس پوهنتون کابل که در ایدیتوریم آن پوهنتون برگزار گردیده بود، ابراز داشته افزود: امروز یک روز نهایت بزرگ و تاریخی افغانستان است، در این روز در حقیقت تهداب گذاری قوت بخشیدن به ملت افغانستان صورت گرفت.
رئیس جمهور با یاد آوری اینکه در زمینه تحصیلات عالی در ده سال گذشته پیشرفت های زیادی صورت گرفته، گفت: بجایی که باید برسیم هنوز نرسیده ایم، فقط سنگ اول را در این راستا گذاشته ایم و به امید و آرزوی رسیدن به سر منزل مقصود علم و فن در عجله هستیم.
حامد کرزی گفت: عدم موفقیت ما امروز در نداشتن تهداب قوی علم و فن است و تنها از راه این اندوخته نسل جوان ما آینده قدرتمند این کشور را می سازد.
رئیس جمهور افزود: ما از مشکلات چند دهه اخیر در کشور آموختیم که تنها از راه علم و فن ملت ما قوت می گیرد، بقای آن تضمین می گردد و زنده گی آرام بدست می آورد.
حامد کرزی گفت که از نگاه کمیت ،افغانستان در زمینه تحصیلات عالی پیشرفت های خوبی داشته است اما در زمینه بلند بردن کیفیت تحصیلات عالی کار های بیشتر باید صورت گیرد.
حامد کرزی خاطر نشان کرد که سیستم کانکور باید اصلاح شود و رشته بندی متعلمین مکتب از صنف نهم آغاز گردد تا شاگردان که نمرات بلند را در این سه صنف بدست می آورند به آسانی بتوانند به رشته های دلخواه شان در پوهنتون های کشور راه یابند.
رئیس جمهور تاکید کرد که باید استادان پوهنتون های کشور با علوم و فن امروزی مجهز باشند تا آنها بتوانند نسل های آینده را به شکل درست آن مورد آموزش قرار دهند.
حامد کرزی ضمن اینکه از محصلین کشور خواست تا شب و روز برای کسب علم و دانش تلاش کنند، گفت که پوهنتون ها را صحنه سیاست و سیاست بازی نسازند و تلاش کنند تا پوهنتون ها، مکان های علم پروری و انسان پروری باشد.
رئیس جمهور به وزیرتحصیلات عالی هدایت داد تا نام های بزرگان، علما و شخصیت های اکادمیک کشور در یک لوح نوشته گردیده، در پوهنتون نصب شود.
حامد کرزی در این سخنرانی با اشاره بر اوضاع جاری کشور گفت که افغانستان در یک مرحله حساس تاریخی خویش قرار دارد و اگر به دقت اقدام کنیم و روابط خود را با جامعه جهانی بسنجیم، یک کشور قوی خواهیم داشت.
رئیس جمهور گفت که افغانستان زمانی نیرومند میشود که تعلیم در آن رشد نماید و اساساتی تهداب گذاری شود که این کشور مصئون گردد. وی افزود که صلح و امن اساس تمام این تلاش هاست و در این راستا تلاش های خود را ادامه می دهیم.
حامد کرزی در رابطه به مذاکرات روی موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا گفت: کوشش ما این است که در این قرارداد امنیتی منفعت های افغانستان و امریکا طوری باشد که هر دو جانب به آن منفعت ها برسند.
حامد کرزی افزود که منفعت افغانستان در این قرارداد اینست تا امن در کشور برقرار گردد، نیروهای امنیتی تقویت و آموزش شوند و افغانستان دارای اقتصاد و دولت قوی گردد.
رئیس جمهور با اشاره بر اینکه رابطه افغانستان با پاکستان در مرحله حساس قرار دارد، گفت که برای ایجاد یک رابطه متمدن و دور از خشونت و دسیسه با پاکستان کوشش عظیمی کردیم و ما حالا نیز در این راستا پیشتاز بوده و قدم اول را می گذاریم.
رئیس جمهور گفت: اگر کسی برای منافع خود در منطقه و یا بیرون از آن تلاش کند تا سیاست خارجی افغانستان زیر اثر سیاست خارجی کدام همسایه بیاید، این خیال است و محال است و جنون.
حامد کرزی از حکومت و نظامیان آن کشور خواست که خود را اصلاح کنند و افغانستان را منحیث یک کشور با عظمت تاریخی ببینند و ملت معزز این سرزمین را از روز های دشوار اش قیاس نکنند، بلکه آنرا منحیث یک درخت تنومند که بیشتر از پنج هزار سال تاریخ دارد، بشناسند.
رئیس جمهور یکبار دیگر تاکید کرد که حملات و تخطی هایي که در این اواخر بالای افغانستان صورت می گیرد و فکر می شود که افغانستان را وادار خواهند ساخت تا خط دیورند را بپذیرد، این هم نا ممکن است زیرا ملت افغانستان آنرا نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.
ریس جمهور در پایان سخنرانی خود، اظهار امیدواری کرد تا افغانستان یک کشور با قوت، سرفراز و به دست جوانان این وطن آباد باشد و منطقه ای عاری از دهشت و افراطیت داشته باشیم.  
در لابلای این محفل آهنگ های زیبایي در وصف وطن و پوهنتون از طرف محصلین پوهنځی هنر های زیبای پوهنتون کابل سروده شد و فلم مستندی از تاسیس پوهنتون کابل و فراز و نشیب های را که این پوهتنون در ۸۰ سال اخیر متقبل گردیده، به نمایش گذاشته شد.
گفتنی است که در این محفل بر علاوه دکتور عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی، رئیس مشرانو جرگه، رئیس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، شماری از وزرا و وزرای مشاور، عده ای از وکلای شوراي ملي ، تعدادی از استادان و محصلین پوهنتون کابل و نماینده گان کور دیپلوماتیک کشور های خارجی در افغانستان اشتراک داشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا