سیاست

طرح قانون حفاظت حیوانات وحش از سوی کمیته قوانین بررسی شد

کابل باختر 28 جدی
در جسله کمیته قوانین که امروز به ریاست معاون دوم رییس جمهوری برگزار شد طرح قانون حفاظت حیوانات وحش و تنظیم شکار مورد بحث قرار گرفت.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر ،
قانونپوه سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها تدابیر جدی قانونی و اقدامات خاص در حفظ حیوانات وحش  گرفته می شود گفت: انتظار می رود با تصویب قانون حفاظت حیوانات وحشی و تنظیم شکار، به مشکلات که قبلا در این زمینه وجود داشت نقطه پایان گذاشته شود. وی در باره برخی از مواد مندرج در این طرح قانونی توضیحاتی ارایه کرد و هم چنین از اعضای کمیته خواست تا نظرات خویش را دقیق و مطابق با قوانین نافذه کشور ارایه کنند.
سپس سرپرست وزارت عدلیه در مورد ضرورت طرح قانون متذکره توضیح داده گفت؛ از آن جهت که قانون نافذ مربوطه، جوابگوی نیازمندی های موجود نبوده و ایجاب می کرد تا طرح جدیدی بتواند پاسخوگی شرایط جدید در راستای حفاظت از حیوانات وحشی و تنظیم شکار باشد، طی مراحل گردد.
وی افزود: طرح این قانون که با رعایت حکم مندرج مادۀ پانزدهم قانون اساسی وضع شده است شامل تنظیم امور ابقای حیوانات وحشی، تصنیف مناطق مربوطه، پلان تنظیم امور حیوانات وحشی، منع شکار، ایجاد کمیته تخصصی و لیست انواع حفاظت شده و قابل بهره برداری، تعیین ساحات شکار و سایر موارد می شود.
کمیته طرح قانون حفاظت حیوانان وحشی و تنظیم شکار را در پرنسیپ مورد تأیید قرار داده و فیصله کرد که یک تن به نمایندگی از پوهنزی محیط زیست پوهنتون کابل نیز عضویت کمیته تخصصی پیشبینی شده در طرح قانون را داشته باشد.
کمیته همچنین فیصله کرد تا وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز در طرح متذکره به عنوان نهاد همکار و یکی از ارگان های تطبیق کننده قانون در نظرگرفته شده و راجع به مرجع تطبیق کنندۀ این قانون، دیدگاهای مطرح شد که فیصله به عمل آمد تا در این زمینه نظر کابینه دولت جمهوری اسلامی افغانستان نیز لحاظ گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا