گزارش ها

داعش فعالیت هایش را گسترش میدهد

آگاهان سیاسی : برنامه های امنیتی نیاز به بازنگری دارند
کابل باختر/ 23/ دلو
حوادث اخیر تروریستی درکشور این مساله را جدی تر میسازد تا برنامه های امنیتی تجدید نظر شود و آمادگی ها بیشتر گردد.
گزارش آژانس باختر مینگارد: اواخر هفته گذشته شش کارکن داخلی کمیته بین المللی صلیب سرخ با سرنوشت نایمونی مواجه شدند، آنها که برای مالداران نیازمند در ولایت شبرغان علوفه و برخی مواد اولیه دیگر انتقال میدادند در ساحات مربوط به ولسوالی خوش تیپه آن ولایت به دست افراد مسلح افتادند و یک سره کشته شدند.
افراد مسلح دو کارمند دیگر کمیته صلیب سرخ را با خود بردند که تلاش های نیروهای امنیتی برای پیدا نمودن آنها تا اکنون بی نتیجه بوده است .
داعش مسوولیت حمله بر کارکنان صلیب سرخ را برعهده گرفتند، یک روز قبل از این واقعه کابل شاهد یک حمله انتحاری در نزدیکی در ورودی ستره محکمه بود که از اثر آن شماری از کارکنان و افرادملکی دیگر به شهادت رسیدند، داعش دراین واقعه نیز ادعا مسوولیت کرد. این گروه که تازه در صحنه نظامی افغانستان ظاهر شده درچند واقعه خونین دیگر چون حادثه دهمزنگ و مسجد باقرالعلوم درکابل وچند حادثه تروریستی دیگر در ننگرهار ، بلخ … ادعا مسوولیت کرده اند.
به باور آگاهان سیاسی و امنیتی افغان وقایع اخیر تروریستی که درذات خود وقایع بی پیشینه بوده میتواند نمیتواند تصادفی باشد. بل حلقات که داعش را به عنوان یک پروژه خلق کرده اند، درتلاش اند تا داعش را یک جریان اثر گذار در افغانستان معرفی کنند و داعش هم حساس ترین ماموریت های تروریستی را انجام میدهد که متیواند بر روند زندگی و اجتماعی افغانی اثر گذار باشد . به گونه مثال حمله بر اعتراض کنندگان در دهمزنگ و یا مسجد باقرالعلوم میتواند تقابل مذهبی را به میان آورد و یا حمله بر کارکنان ستره محکمه هشدار برآن باشد تا آنها دربرابر گروهک های تروریستی راه احتیاط را درپیش گیرند و به این ترتیب تامین عدل و قضاوت منصفانه را خدشه دار سازند.
این آگاهان میگویند که داعشی ها به گونه دقیق و سنجیده شده برنامه ریزی مینمایند، چنانچه آنها با قتل کارکنان صلیب سرخ در جوزجان عملاً فعالیت بزرگترین نهاد مدد رسانی جهان در کابل را به حالت تعلیق درآوردند.
درچند ولسوالی ولایت ننگرهار چون کوت و اچین ، طالبان نه تنها زندان ایجاد کردند و خود دست به محاکمه صحرایی زدند بل روند زندگی اجتماعی را درآن ولسوالی ها مختلف ساختند.
مشکل داعش تنها دراین موارد خلاص نمی شود به تازه گی اخباری به رسانه ها درز کرده است که میگویند، پسر جمعه نمنگانی رهبر مقتول تحریک اسلامی ازبکستان به ولایت سرپل آمده و عملاً به جذب افراد و سربازگیری مصروف است. درکنار او دهها تروریست از کشورهای آسیامیانه، پاکستان، اعراب و چیچنی ها قرار دارند. پسر نمنگانی از داعش بعیت  کرده و برای این گروه کار میکند .
این آگاهان میگویند که داعشی ها در صدد قدرت نمایی درافغانستان اند و در تلاش اند تا با گسترش فعالیت های هراس افگنانه خود را بر مردم افغانستان اثر گذار نشان دهند.
فعالیت های اخیر تروریستی که داعشی ها خود را با آن پیوند میدهند نمایانگر آن است که برنامه های امنیتی در خصوص مبارزه با هراس افگنی مشکلات معین خود را دارد . نهاد های امنیتی باید خط مبارزه با هراس افگنی را وسیع تر سازند و برای مقابله با چالش های موجود و چالش های که در آینده متصور است تدابیر بگیرند و برنامه های موجود را باز نگری کنند.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا