جهان

پولیس پاکستان به تماشا و بی تفاوتی در برابر یک قتل ناموسی متهم شد

اسلام آباد – بی بی سی – 8 جوزا – باختر
شوهر فرزانه پروین یک زن پاکستانی که خانواده‌اش او را روز روشن در برابر محکمه مرافعه شهرلاهور کشتند،  پولیس را متهم کرده است که شاهد این قتل بودند ولی فقط ایستادند و تماشا کردند و هیچ اقدامی برای جلوگیری از این جنایت نکردند.
خانواده فرزانه پروین روز سه‌ شنبه در برابر ساختمان محکمه مرافعه لاهور به او حمله کردند و  این زن را که سه ماهه حامله بود، کشتند چون بدون اجازه آنان ازدواج کرده بود.
محمد اقبال، شوهر زن مذکور که توانست از حمله خانواده همسرش جان به در ببرد، به بی‌ بی ‌سی گفته است: "ما داد می‌ زدیم و کمک می‌خواستیم ولی هیچ‌ کس گوش نکرد."
خبرنگاران می‌گویند: سالانه صدها قتل به‌ اصطلاح "ناموسی" یا "شرافتی" در پاکستان اتفاق می‌افتد که قربانی آن زنان هستند.
ناوی پیلای، کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفته که از این واقعه "عمیقأ تکان خورده است" و از حکومت پاکستان خواسته که در این باره به "اقدامات فوری و قاطعانه" دست بزند.
او گفته است: "حتی نمی‌خواهم از عبارت 'قتل شرافتی' استفاده کنم. در کشتن یک زن به این شیوه، کمترین اثری از شرافت نیست."
ازدواج‌های از پیش تعیین شده در پاکستان رایج اند و ازدواج بر خلاف رضایت خانواده برای خیلی از مردم  این کشور، اقدامی نامطلوب و نشدنی است.
فرزانه پروین روز سه‌شنبه برای شرکت در جلسه محکمه وارد ساختمان محکمه مرافعه لاهور می‌ شد که چند نفر از اعضای خانواده‌اش او را به کنار کشیدند و به فرزانه بی بی و شوهرش حمله کردند. در این حملات، شوهر او موفق به فرار شد.
وقتی این زن کوشش کرد که خود را از دست بستگانش نجات دهد، او را روی زمین کشیدند و با سنگ به سرش کوبیدند. فرزانه پروین روی پیاده‌رو مقابل ستره محکمه پاکستان جان داد.
کمیسیون حقوق بشر پاکستان گفت که  سال گذشته ۸۶۹ زن، قربانی "قتل ناموسی" شدند. هرچند شمار واقعی این مقتولان می‌تواند بسیار بیشتر باشد چون اغلب آنها جایی ثبت نمی‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا