اخباراقتصادفرهنگ

سفر گردشگران خارجی به ولایت هرات افزایش  یافته است

هرات / 12 دلو / باختر

مسوولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می گویند که از زمان روی کار آمدن حکومت امارت اسلامی افغانستان تاکنون گردشگران از کشور های مختلف به خصوص انگلستان، هند، کانادا، کشور های عربی و همسایه به آن ولایت به خاطر سیاحت سفر های داشته اند.

عبدالجبار نورزایی مدیر عمومی موزیم هرات به خبرنگار آژانس باخترگفت: موزیم ملی هرات که دومین موزیم کشور به شمار می رود و این موزیم در سال 1302 به فعالیت آغاز کرده است ودر این اواخر از کشور های مختلف گردشگرانی را در خود ثبت کرده است.

به گفتۀ وی، این موزیم دارای 3 هزار اثر است  که 474 اثر آن به سه سالون نمایشگاه موزیم در داخل قلعه اختیارالدین هرات برای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته شده است .همچنان در آرشیف این موزیم 250 اثر خطی نیز موجود است .

نورزایی همچنان از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواستار تغییر مکان موزیم، مجهز شدن به دوربین های مدار بسته، تحویل دار و کارمندان مسلکی به خاطر حفظ، نگهداری و پاک کاری آثار شد و افزود این مکان بعضی اوقات سبب اکساید گرفته‌گی آثار می شود که سبب از بین رفتن آن می شود .

وی گفت که  باید برای موزیم ها فضای معیاری مد نظر گرفته شود.

نورزایی گفت: آثاری که در موزیم هرات موجود است قدمت آن به قبل از اسلام برمی گردد و از دورۀ ساسانیان، یونان باختری، کوشانیان، طاهریان، صفاریان، غزنویان، غوریان، سلجوقیان، آل کرت و از دورۀ معاصر در آن موزیم آثار موجود است.

شایان ذکر است آثاری که در موزیم هرات میباشد شامل: آثار سنگی، فلزی، چرمی، سفالی، کاشی، مسی و آثار شیشه ای بوده که قدمت بعضی از آثار بین 2500 الی 2700 سال می باشد.

این در حالیست که در روز های نخست حکومت امارت اسلامی افغانستان دروازۀ قلعه اختیارالدین و موزیم هرات به روی بازدید کنندگان برای دو روز بطور رایگان باز بود که نزدیک به 5 هزار نفر بازدید کننده داشت.

محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا