جهان

چین و امریکا به توافقی برای حفاظت از اقلیم دست یافتند

بیجینگ/دویچه وله/21 عقرب/باختر
چین و ایالات متحده امریکا، دو بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌یی در جهان، می‌خواهند در مورد حفاظت از اقلیم به صورت نزدیک با هم همکاری کنند. آن‌ها در گلاسگو یک بیانیه مشترک امضا کردند.
چین و ایالات متحده امریکا در کنفرانس اقلیم ملل متحد در اسکاتلند به یک توافقنامه در مورد حفاظت بیشتر از اقلیم دست یافتند. شی ژنخوا، فرستاده چین در امور اقلیم، این موضوع را در گلاسگو اعلام کرد.
شی با توجه به گرمایش تهدید‌کننده زمین گفت: «هر دو جانب درک کرده‌اند که میان تلاش‌های کنونی و اهداف توافقنامه اقلیمی پاریس یک شکاف وجود دارد.»
جان کری، فرستاده ایالات متحده امریکا در امور اقلیم به خبرنگاران توضیح داد که این دو کشور در بیانیۀ مشترک شان وعده کرده‌اند که تلاش‌های شان را در مبارزه علیه بحران اقلیم دوچند سازند.
انتونیو گوتریش، منشی عمومی سازمان ملل متحد از این توافق تمجید کرد و آن را «گامی مهم در مسیر درست» خواند.
در توافقنامه اقلیمی پاریس محدود کردن گرمایش زمین به زیر دو درجه و در صورت ممکن به ۱،۵ درجه سانتی‌گراد در تناسب با زمان پیش از صنعتی شدن در نظر گرفته شده است.
اما ارزیابی ملل متحد نشان می‌دهد که حتی در صورت عملی شدن همه وعده‌های کشورها برای حفاظت از اقلیم، وضعیت به سمتی روان است که تا پایان قرن کنونی زمین ۲.۷ درجه نسبت به زمان قبل صنعتی شدن گرمتر خواهد شد.
نمایندگان نزدیک به ۲۰۰ کشور از ۳۱ اکتوبر به این سو در باره عملی کردن اهداف توافقنامه اقلیمی پاریس مذاکره می‌کنند. این کنفرانس قرار است امروز جمعه رسماً پایان یابد.
متن تجدید نظر شده چین در مورد اهداف اقلیمی که اندکی قبل از کنفرانس بین‌المللی اقلیم ارائه شد، مأیوس‌کننده بود. چین، پرجمعیت‌ترین کشور جهان، در آن متن فقط تائید کرد که می‌خواهد تا سال ۲۰۶۰، به هدف «کاربن خنثی» دست یابد. به این معنی که انتشار گازهای گلخانه‌ای این کشور ممکن است تا آن زمان بازهم آشکارا افزایش یابد.
شی جین پینگ، رییس جمهور چین نیز مکرراً مورد انتقاد قرار گرفته است که برعکس سایر سران کشورها در مراسم افتتاحیه کنفرانس اقلیم ملل متحد به گلاسگو سفر نکرده است.
ایالات متحده امریکا و همچنان حکومت آلمان فدرال از بیجینگ خواسته اند که تلاش‌های بیشتری برای حفاظت از اقلیم انجام دهد.
ف/ب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا