سیاستاخبار

رییس ادارۀ بازرس ریاست جمهوری:۲۳۲ تن به اتهام فساد در بودجۀ کرونا به څارنوالی معرفی شده اند

کابل/ ۱۹ دلو / باختر

رییس ادارۀ  بازرس امروز در برنامۀ حسابدهی دولت به ملت، از عمق فساد در بودجۀ کرونا سخن گفت و یاد آور شد که ۲۳۲ تن در پیوند به سوء استفاده از این بودجه به څارنوالی معرفی شده اند.

غزال حارس رییس ادارۀ بازرس  ریاست جمهوری گفت: چگونگی مصرف بودجۀ کرونا در ۲۴ ولایت انجام شده است که دوسیه‌های ۱۶ ولایت تکمیل شده است و هشت ولایت دیگر تحت کار است و تا اکنون ۲۳۲ تن  که در سطح وزیر، معین، والی، معاون والی، روسای ادارات ذیربط و اعضای کمیته‌های تدارکاتی استند ، به اتهام سوء استفاده از بودجۀ کرونا به څارنوالی معرفی شده اند که ۲۲۳ تن آنان از ولایت ها و۹ تن ازمرکز می‌باشند.

 رییس ادارۀ  بازرس گفت: ولایت هایی که چگونگی مصرف بودجۀ کرونا در آن بررسی شده است  نشان می دهد،موارد جدی حیف و میل، خریداری ها به قیمت بیشتر از نرخ بازار در آنها صورت گرفته است.

به گفتۀ حارس، خریداری های غیر مرتبط و تفاوت قیمت در خریداری ها مورد بازرسی قرار گرفته است که نشان می دهد، تفاوت قیمت ها درخرید جنس های مشابه زیاد است وبه گونۀ مثال، یک کیت محافظتی از ۵۵۰ افغانی تا ۹هزار افغانی ویک ماشین ونتلاتور از۸۳۱ هزار الی ۳ میلیون افغانی، خریداری شده است.

حارس تصریح کرد،عدم شفافیت در توزیع بسته های کمکی در دور اول شیوع ویروس کرونا برای۷ هزار نفر در سه ولایت وجود داشته است ومصاحبه هایی که ازسوی ادارۀ بازرس با بیش از ۶۰۰ تن از دریافت کنندگان بسته های کمکی صورت گرفته است نشان داد که تنها ۳۲ درصد آنان از این کمک ها مستفید شده اند، اما ۴۳ درصد دیگر هیچ کمکی دریافت نکرده اند، ولی در مورد 25 درصد دیگر توضیحات نداد.

حارس افزود:  یافته های این اداره از ادعای قاچاق دستگاه های ونتلاتور به خارج از کشور نشان می دهد که از مجموع ونتلاتورهایی که از آغاز شیوع ویروس کرونا توسط کشورها و سازمان های بین المللی به افغانستان کمک شده است، برخلاف ادعای آژانس خبری پژواک، هیچ  کدام آن قاچاق نشده است.

رییس ادارۀ بازرس همچنان گفت:ادارۀ بازرس در نتیجه بازرسی‌هایش در وزارت صحت‌عامه دریافته است که ضعف در مدیریت قرارداد ها در این وزارت در دور اول مبارزه با شیوع ویروس کرونا یک مشکل جدی بوده است که عدم موجودیت سند رهنمودی در مورد خریداری ها، استخدام بیشتر از ضرورت نیروی انسانی، کمبود آکسیجن و کمبود ادویه در شفاخانه ها از موارد عمدۀآن است.

گفتنی است، پس از ادعاهای فساد گسترده در روند مبارزه با شیوع ویروس کرونا، رییس جمهوری اسلامی افغانستان، ادارۀ ویژۀ بازرس را ایجاد کرد تا ادعاهای فساد را بررسی کند.

غزال حارث همچنان گفت: ادارۀ آنان موظف شده است که ادعای فساد در توزیع نان خشک در جریان قرنطین شهر کابل را نیز مورد بازرسی قرار دهد.

به گفتۀ حارس،  هر چند این بازرسی هنوز نهایی نشده است  و در مراحل تکمیل شدن قرار دارد، اما تصریح کرد یافته های این اداره در این راستا بیانگر آن ست که حجم و گستردگی فساد دراین روند به سطحی که در رسانه ها انعکاس یافته است، نبوده است.  برمک بامی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا