اقتصاد

مردم بدخشان از استخراج غیر قانونی معدن لاجورد شاکی اند

کابل باختر 4 ثور
شماری از مردم درولایت بدخشان میگویند که با وجود عقد قرار داد استخراج لاجورد از معدن" سرای سنگ" بدخشان با یک شرکت خصوصی هنوزهم درگیری میان گروه های غیر مسوول به خاطر استخراج خود سرلاجورد این معدن ادامه دارد.
این معدن درمنطقه سرای سنگ ولسوالی کران ومنجان ولایت بدخشان موقعیت دارد ودرسال 1391 به بخش خصوصی واگذار شده است .
معدن لاجورد سرای سنگ بدخشان یکی از مشهور ترین معادن لاجورد افغانستان به شمار میرود که ذخایر پیشینی شده آن به 1300 تن میرسد.
احمد نویر فروتن سخنگوی والی بدخشان، درتماس تیلفونی به خبرنگار آژانس باختر گفت: مشکل به و جود آمده درمعدن لاجورد کران منجان یک مشکل اجتماعی است وما در دیدار که با اهالی منطقه داشتیم آن ها میگویند کمبود نیروهای امنیتی و مجهز نبودن قطعه محافظت این معدن سبب بروز این وضعیت شده است .
آن ها میگویند که افراد غیر مسوول دراوایل حکومت مجاهدین دراین معدن جابه جا بودند وبه گونه غیر قانونی در آن به  استخراج می پرداختند.
به گفته  والی، درمیان افرادیکه درمعدن کار میکردند مردم ولایات مختلف وجود داشتند، ولی تعداد بیشتر آن ها از بدخشان بودند .
والی بدخشان گفت، یک قسمت عواید بدست آمده ازمعدن لاجورد کران ومنجان را صرف بازسازی پروژه های که از سوی مردم پیشنهاد شده بود، گردیده است .
فضل الدین عیار قوماندان امنیه و لایت بدخشان ازهمکاری وزارت معادن در مورد حل مشکل معدن لاجورد کران ومنجان این ولایت سخن گفت وتاکید کرد که باید از این معدن به عنوان دارایی مردم حفاظت شود.
اوگفت، اگر ازمعدن لاجورد کران ومنجان بدخشان به گونه قانونی وشفاف استخراج صورت بگیرد وامتیاز آن به صورت درست به دولت سپرده شود، عاید بسیار خوبی به دولت سرازیر خواهد شد.
گفته میشود دولت سالانه بیش از چهل وچهار میلیون افغانی عاید بدست میاورد ودراین عواید بعد از سال 1385 هر ماه افزایش به عمل آمده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا