سیاست

کارشناسان مسایل سیاسی و نظامی : افغانستان باید از همکاری راهبردی باکشور های قدرتمند حداعظم استفاده را نماید

 

 

کابل باختر/ 27/ سنبله

قراراست یک هیئت عالی رتبه دیپلوماتیک جمهوری چین تا چند روز دیگر به کابل سفر نمایند و طرح تطبیقی اعلامیه همکاری های استراتیژیک میان افغانستان – چین را با مقامهای حکومتی افغانستان به امضا برسانند.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت امور خارجه میگوید، هیئت دیپلوماتیک کشور چین که تا به حال ترکیب شان مشخص نگردیده است ، درجریان هفته جاری وارد افغانستان خواهند شد و طرح تطبیقی اعلامیه همکاری استراتیژیک راکه قبل درماه جون میان دوکشور صادر شده بود را به امضا رسانند.

همچنان وی هدف اصلی سفر هیئت چینی به کابل را تقویت روابط و همکاریهای دو جانبه میان هردو کشور همسایه خوانده است.

 درحالیکه حرف از امضا سند همکاری های اقتصادی میان افغانستان و چین است شماری از آگاهان سیاسی به این باور اند که دولت افغانستان بایداز مفاد چنین اسناد حداعظم استفاده را کنند که تا کنون نداده است.

عبدالقیوم سجادی نماینده مردم در شورای ملی و آگاه امور سیاسی بدین باور است که امضای معاهدات استراتیژیک با کشور های دارای امکانات بلند اقتصادی و نظامی برای افغانستان یک ضرورت است، افغانستان ناگزیر است بخاطر برقراری روابط اقتصادی ، سیاسی و نظامی و حفظ موقفش دربین کشورهای منطقه باکشور های مختلف درعرصه های گوناگون سندهای همکاری را امضا نماید ، تا باشد با استفاده از مواد این گونه سند ها جایگاه سیاسی ، اقتصادی و امنیتی خود را درسطح همسایه های خود حفظ نماید.

این نماینده مردم در شورای ملی می گوید ،چیزیکه زیاد قابل ملاحظه است عملی شدن محتویات داخل این سند ازسوی چین و افغانستان است که آیا هردو کشور بخاطر عملی شدن تعهدات شان گامهای عملی برخواهند داشت یا خیر !

برای دولت افغانستان ضروراست تا درجهت ایجاد ظرفیت های لازم بخاطر تطبیق مفاد این سند تلاشهای لازمی را انجام دهد و همچنان امضای این گونه سندهاعامل توجه سازمان ملل متحد نسبت به افغانستان خواهد شد.

به همین گونه تاج محمداکبر استاد فاکولته اقتصاد دانشگاه کابل و کارشناس مسایل اقتصادی میگوید امضای این گونه سندهای استراتیژیک باکشورهای مقتدربدون شک افغانستان را درجایگاه بخصوص قرارخواهد داد و معمولاً این سند ها دارای دو بخش عمده اساسی اند. یکی از آنها محتویات داخل پیمانهااست و دیگری جنبه تطبیقی آن میباشد .

 امیدواریم که این پیمان جنبه عملی بخود گیرد  و دولت افغانستان ظرفیت تطبیق آن را داشته باشد.

جنرال عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی به این باوراست معلوم نیست که کشور چین درکدام بخش های امنیتی افغانستان را کمک خواهد کرد.

این کشور در ائتلاف جهانی مبارزه علیه تروریزم مشارکت نظامی ندارد  . درعین حال به افغانستان نیز اسلحه صادر نکرده مگر حمایت های امنیتی چین که در بخش های از معادن درافغانستان سرمایه گذاری نموده میتواند در خور اهمیت باشد.

اگر هدف این سند آموزش نیروهای امنیتی باشد این کافی نیست زیرا افغانها میتوانند ازاین مسوولیت بدر آیند.

این آگاه مسایل نظامی تاکید داردکه حمایت چین از نهادهای امنیتی و حمایت قاطع از افغانستان در مجامع بین المللی میتواند موثر باشد.

درحالیکه نسبت به امضاسند همکاری های اقتصادی و امنیتی میان افغانستان و چین نظرهای متفاوت وجود دارد مردم افغانستان از امضای چنین سند ها با قدرت های بزرگ جهانی استقبال میکنند وتاکید دارند که دولت افغانستان باید از همچو فرصت ها حداعظم استفاده را نمایند دولت افغانستان در گذشته به شمول امریکا ، انگلستان و آلمان با شماری زیادی از کشورهای قدرتمند جهان اسناد همکاری های راهبردی را امضاکرد.

 مگر تجاوز و مداخله خارجی همچنان دراین کشور ادامه دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا