سیاست

رییس جمهور بخواند

کابل باختر/ 7/ سرطان
تحت ریاست اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان نشستی به منظور بررسی وضعیت اصلاحات در ادارات حکومتی دایر گردید.
نظر به ضرورت زمانی این نشست یک ضرورت بسیار مبرم بخاطر اصلاح سیستم ادارات دولتی میباشد از رویکارآمدن کمیسیونی بنام کمیسیون اصلاحات اداری تاکنون توقع اکثریت از کارکنان دولت این بودکه این کمیسیون بتواند برای اکثریت نفوس این کشور که دربدنه دولت جنگ زاده مصروف کاراند مصئونیت دایمی فراهم نماید ، اما باافسوس و درد که نه تنها مصئونیت کاری با تطبیق این برنامه فراهم نشد ، بلکه شیرازه حکومت داری قبلی که استوار به سلسله مراتب ازبالا به پائین و از پائین به بالا بود نیز رنگ باخت .
همچنان اصل شایسته سالاری و سپردن کار به اهل کار نیز ازاثر حاکمیت روابط به ضوابط درجریان پروسه اصلاحات ادارات درنظر گرفته نشد . بنابرین به جای اینکه کاربه افراد ورزیده وباظرفیت سپرده شود در پروسه رقابت کار به کسی سپرده شد که مطابق کلید به سوالات جواب ارائه کرده بود . واز جانب هم امتحان رقابتی درحضور کمیشنرهای کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی اخذ شد که اصلاً از مسلک آگاهی ابتدائی نداشته هرگاه تعریف علم سیاست به گونه مفصل تر و ازدیدگاه یک دانشمند دیگر عرصه سیاست تعریف شد آنرا از عدم آگاهی غلط پنداشته و قضاوت نمود که مطابق کلید جواب ارائه نشده بناً مستحق نمره نمیشود.
و یا هم اکثراً دیده شده کمیشنران محترم که به وزارت خانه ها تشریف میاورند ابتداء به ملاقات وزیر ، معین ، رییس منابع بشری میروند و خواهان نظر شان درمورد کاندید شامل امتحان رقابتی میشوند و بعداز اخذ سفارشات مقامات باز به کمیته فشار میاورد که باید کاندید مورد نظر فلان مقام برنده شود.
تاجائیکه دیده شده اکثراً به شکایات افراد واشخاصیکه درامتحان قناعت شان حاصل نشده ، پرداخته نمیشودچرا که در این بخش هم فساد حاکمیت دارد نه به سابقه کاری ظرفیت ، درجه تحصیل ، تجارب کاری کارمندان توجه میشود.
هرگاه از بی سرنوشتی یک مامور درجریان پروسه بگذریم به نواقص خالی بودن بست به مدت های طولانی توجه کنیم درمی یابیم که پروسه اصلاحات اداری و خدمات ملکی درشرایط فعلی کارا نبوده باعث کندی امور و تشتت و پراگندگی درادارات دولتی شده و مامور مصئونیت نیم بند قبلی اش را نیز ازدست داده است.
یکی از نواقص قابل ملاحظه این برنامه دراین است که دیگر افرادیک اداره به اوامر آمرین و مدیران خود بسان گذشته اطاعت نکرده ، خود را برنده میدان رقابت دانسته به امور محوله دلچسپی چندان نشان نمیدهد.
و ارزیابی توسط مدیران و آمرین و روسا به یک امر عادی مبدل شده است .
برای ثبوت این ادعا میتوان از منابع بشری وزارت خانه ها سوال شود که از ابتداء تطبیق برنامه اصلاحات اداری تاکنون بالای چه تعداد افراد مراحل تهذیبی تطبیق شده ، توصیه ، اخطار ،کسرمعاش ، تبدیلی و منفکی صورت گرفته به یقین که این گراف اصلاً درمنابع بشری وجود ندارد.
پس گفته عام درموردکمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی صد فیصد صدق میکند که میگویند «کمیسیون فساد اداری نه اصلاح ادار …»
یکی از اهداف عمده کمیسیون از بین بردن ادارات موازی و بیکاری های مخفی بود . دراین عرصه نیز تاجائیکه ملاحظه میشودکمیسیون موفقیت چندان درطول مدت موجودیت خود حصول نکرده برعکس بیکاری های مخفی در ادارات با گماشتن افراد بی تجربه و کم ظرفیت زیاد شده و نام خدا ادارات موازی نیز همه روزه بنابر ضروریات های … یکی دنبال دیگر ایجاد میشود.
بناً برای به کرسی نشاندن گفته رییس جمهور اشرف غنی که اجراات در کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی باید تخنیکی وغیر سیاسی باشد توجه صورت گیرد تا با نتایج مطلوب از تطبیق این برنامه گام های بسوی رفاه و ترقی کشور برداشته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا