امنیت

تفسیر بر خبر: طالبان عامل به مخاطره انداختن مصونیت مسافران در شاهراه ها !

کابل باختر/ 7/ حمل
قضیه ربودن حدود 20 مسافر از ولسوالی کجران ولایت دایکندی این نگرانی ها را جدی ساخته است که طالبان مصونیت مسافران را درشاهراه ها با خطر مواجه ساخته اند.
گروه های مسلح که گفته میشود، مربوط به گروه طالبان اند طی ماههای اخیر به تکتیک خشن تری متوسل شده اند، آنها غرض رسیدن به برخی اهداف شان آدم ربایی را پیشه گرفته اند و درمسیر شاهراه ها بخصوص شاهراه کابل – قندهار و مسیر های فرعی این شاهراه مسافران را اذیت میکنند.
در تازه ترین مورد از چنین آدم ربایی ها ، طالبان حدود 20 مسافر را که از قندهار روانه کجران بودند، ربودند.
یک عضو شورای ولایتی دایکندی گفته است که وضعیت امنیتی بخصوص رفت آمد به ولسوالی کجران حالت پیچیده به خود گرفته است.
ابراهیم رحمان بلوچ گفته است که افراد مسلح نه تنها مسافران را می ربایند بل وسایط باربری را نیز متوقف میسازند با آنکه سرنوشت رباینده گان ولسوالی کجران تاکنون معلوم نگردیده مگر این حرکت قضیه آدم ربایی درمسیر قندهار- کابل را که به تاریخ پنج حوت سال پار اتفاق افتاد، پیچیده تر ساخت .
طالبان به تاریخ پنج حوت 31 مسافر که از قندهار روانه کابل بودند از ساحه ولسوالی شاه جوی زابل ربودند و تاکنون این مسافران در قید آدم ربایان است و تلاش بزرگان قومی ولایت های زابل و غزنی درخصوص آزادی آنها بی نتیجه ماند.
همچنان نیروهای امنیتی عملیات را غرض نجات 31 مسافر ربوده شده در ولسوالی خاک افغان زابل انجام دادند با آنکه این عملیات با تلفات سنگین تروریستان همراه بود مگر هیچ ربوده شده دریافت نشد .
بعداً اخباری منتشر گردید که طالبان این افراد را به ساحات کوهستانی و مناطق خارج از زابل انتقال داده اند.
هنوز مساله آدم ربایی در زابل حل نگردیده بود که افراد مسلح شماری از مسافران را که از مسیر ولسوالی جاغوری ربودند گفته شده که ربوده شده گان نه نفر بودند و افراد مسلح چند ساعت هشت نفرشان را رها کرد و یک نفر را با خود بردند.
تا اینجا حرف از آدم ربایی بود مشکل که در شاهراه کابل – قندهار و مسیر های فرعی آن جدی تر شده است مگر حادثه چشمه سالار درولسوالی اسعد آباد وردک نگرانی را به یک ترس مبدل ساخت.
افراد مسلح که گفته شده مربوط به طالبان اند سیزده مسافر را که از کابل به قندهار میرفتند به گلوله بستند درمیان شهدا این حادثه یک زن نیز وجود دارد.
همچان افراد مسلح وابسته به طالبان بار، بار مسافران را درشاهراه کابل – قندهار – جلریز – بامیان … اذیت کرده اند و شماری از اشخاص را به اتهام همکاری به دولت و با بهانه های دیگر به رگبار بستند و کشتند .
ضمناً مشکل آدم ربایی و آزار و اذیت  مسافرین دربخش های از ولایت فراه ، مسیر بامیان – پروان برای طالبان به یک عادت تبدیل شده است.
به باور آگاهان سیاسی طالبان آدم ربایی از مسیر شاهراه را تکتیک جدید شان انتخاب کرده اند تا دولت را تحت فشار آوردند و امتیاز طلبی کنند .
چنانچه بزرگان محلی ولایت های زابل و غزنی گفته اند که طالبان دربدل آزادی 31 مسافر ربوده شده از شاه جوی خواستار رهایی شماری از زندانیان شان اند که در کندز و کابل زندانی اند. با آنکه این در خواست طالبان ازسوی منابع رسمی تائید نشده و در رابطه به آن تبصره هم صورت نگرفته مگر آگاهان سیاسی تاکید دارند که دولت باید درچنین وضعیت راه احتیاط را در پیش گیرد، هرگاه به یک خواست طالبان دراین خصوص پاسخ گفته شده به دیگر مسافران شاهراه ها نه تنها دستاویز و وسیله برای طالبان غرض رسیدن به اهداف شان مبدل میشوند بل افراد استفاده جو دیگر نیز ، شاهراه های کشور را به شاهراه مرگ مبدل خواهند ساخت و باجگیری خواهند کرد.
آنها به دولت مشوره میدهند که درعوض معامله با آدم ربایان به فکر امنیت شاهراه ها باشند و دراین راستا همکاری بزرگان قومی را جلب بدارند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا