امنیت

بیانیه وزیر دفاع ملی در محفل امضای یادداشت تفاهم در مورد افغانی سازی عمليات خاص

دوستان گرامی، نماینده گان محترم مطبوعات!‌

با عرض سلام و خير مقدم به شما، مسرت دارم که با حضور در اين نشست با اهميت يکجا با سترجنرال جان آلن، قوماندان عمومی نيروهای نظامی ایالات متحده امریکا در افغانستان، امروز سند دیگری مهمی را که عبارت از یادداشت تفاهم بین حکومت جمهوری اسلامی افغانستان  و حکومت ایالات متحده امریکا در مورد افغانی سازی عمليات خاص می باشد، به نماينده گی از حکومت جمهوری اسلامی افغانستان امضا می نمایم.

امضای اين سند مهم يک گام اساسی ديگر در راستای تثبیت و تحکیم حاکمیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان محسوب ميگردد.

جمهوری اسلامی افغانستان با صرف مساعی فراگير و پی هم چندين ساله به يکی از اهداف بزرگ ملی خويش که خواست مردم افغانستان است، نايل می آيد و با تحقق اين هدف یکی از مهمترین فیصله های ديگر لویه جرگه تاریخی عنعنوی ماه عقرب سال گذشته در مورد انتقال کامل عمليات های خاص از نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان به نيروهای امنيتی افغانستان، به منصه اجرأ قرار می گيرد.

انتقال کامل مسووليت عمليات خاص يک دست آورد قابل عطفی در راستای تحکيم حاکميت ملی افغانستان بوده و  نمایانگر ارتقای ظرفیت و توانایی های نیروهای امنیتی افغان می باشد که برای حکومت و مردم افغانستان مايه افتخار است.

 بر اساس موارديکه در این تفاهمنامه تسجيل يافته است،  از تاريخ امضای اين سند، یعنی سر از امروز، عمليات های خاص بطور کامل افغانی شده و از جانب قطعه خاص عملياتی که مرکب از نيروهای وزارت دفاع ملی، وزارت امور داخله و رياست عمومی امنيت ملی است، در هماهنگی با نهادهای عدلی و قضائی بطور مستقلانه صورت می گيرد. 

بعد از امروز، در چارچوب عملیات خاص، فقط قوای افغان خانه های مسکونی و محوطه های شخصی را تفتيش کرده میتوانند. قطعه خاص عملیاتی افغان که رهبری و مسولیت تمام عملیات های خاص را در کشور خواهد داشت، ميتواند مطابق قانون به منظور تفتيش در حريم خصوصی اشخاص داخل گردد و در صورت ضرورت از نیروهای امریکایی  مطالبه حمايت نمايد. در عین زمان، قوای افغان مسئولیت محافظت از تمام اطفال، زنان و مکان های حساس فرهنگی را در جریان تمام عملیات های خاص به دوش خواهد داشت.

حکومت افغانستان اقدامات لازم را روی دست می گيرد تا عمليات خاص در چارچوب قانون اساسی افغانستان اجرأ گرديده و ميکانيزم های عدلی، پيگرد قانونی و تحقيقاتی را در چوکات قوانين نافذه کشور ايجاد می نمايد.

ايالات متحدۀ امريکا تعهد نموده است تا تسهيلات مورد ضرورت را در قسمت ارتقای ظرفيت قطعه خاص عملياتی فراهم نمايد، که در این مورد  از آنها صمیمانه اظهار سپاس مینمایم.

دوستان عزیز، هموطنان گرامی!

امضای اين سند و افغانی شدن عملیات خاص،  زمینه را برای نهایی کردن و عقد قرارداد همکاريهای استراتیژیک بین جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا مساعد خواهد ساخت. امضای یادداشت تفاهم امروزی گامی مهمی در راستای تقویت روابط و همکاری‌های استراتیژیک بین افغانستان و ایالات متحده امریکا می باشد.

هر دو کشور مشترکاً در جريان ده سال گذشته در راه  مبارزه با تروریزم و افراطيت متقبل قربانی های عظيمی گرديده اند و ايالات متحده امريکا به عنوان يک همکار استراتيژيک حکومت و مردم افغانستان نقش بزرگی را درتقويت ثبات، رشد اقتصادی و تحکيم پايه های دموکراسی جوان افغانستان ايفأ نموده است. 

در اخیر  قبل از اينکه  رشته سخن را به ستر جنرال جان آلن بدهم، میخواهم از شخص وی و از راین کراکر، سفیر ایالات متحده امریکا،  بخاطر مساعی همه جانبه و سعی خسته گی ناپذیر شان در افغانستان و همچنان همیاری مؤثر و سازنده ايشان و تيم همکار شان در نهایی سازی این یادداشت تفاهم، صمیمانه از جانب خویش و حکومت جمهوری اسلامی افغانستان ابراز سپاس نمایم.

به همين منوال، بجا است تا از داکتر سپنتا و همکاران خود در ادارات مختلف دولتی بالاخص وزارت امور خارجه، وزارت امور داخله، وزارت عدلیه، بورد عدلی و حقوقی ریاست جمهوری، ریاست امنیت ملی، شورای امنیت ملی، ستره محکمه و لوی سارنوالی اظهار تشکر و امتنان نمايم.

از وزارت امور خارجه که یک بار دیگر نقش ارزنده و مؤثر را در جريان مذاکرات ايفأ نموده است، نيز قدردانی می نمایم. از توجه تان تشکر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا