سیاست

تشدید خشونت ها ازسوی طالبان،پای خلیل زاد را به منطقه کشانید

کابل/ ۵  اسد/ باختر
وزارت خارجه امریکا امروز اعلام کرد که فرستاده ویژه آنان برای صلح افغانستان ،دور تازه یی از سفرش را به منطقه آغاز کرده است .
وزارت خارجه امریکاگفته است که زلمی خلیلزاد در این دور به کشورهای منطقه« قطر، پاکستان، افغانستان» دو همچنان به  ناروی و بلغاریا سفر می‌کند ،محور سفرجاری او تقویت روند صلح در افغانستان گفته شده است.
خلیلزاد در دوحه و کابل بر حل چالش در روند تبادل زندانیان و آغاز مذاکرات میان افغانان  و همچنین کاهش خشونت تاکید خواهد کرد.
خلیل زاد ماه گذشته نیز سفری به کشور های منطقه داشت او درسفر گذشته خود ازقطر،ازبکستان و پاکستان دیدار کرد و به دلیل مسایل امنیتی و شیوع کرونا از کابل دیدار نکرد.
شماری از اعضای دو مجلس شورای ملی و بعضی از سیاست ورزان کشوراز خلیل زاد انتقاد کردند و گفتند که اودر روندصلح، دولت و مردم افغانستان را در حاشیه گذاشته است.
آنان با تاکید بر این که ،سفر های خلیل زاد بیشتربه اساس برنامه ها و اهداف خاص صورت گرفته است می گویند که تلاش های خلیل زاد برای افغانستان منفعتی نداشته است.
دور تازه سفر خلیلزاد هم در حالی آغاز می‌شود که روند حل سیاسی و برنامۀ آغاز گفت وگو ها میان افغانان با بن بست مواجه شده است .
ازدیاد خشونت ها از سوی طالبان و تاکید آنان بر رهایی تمامی زندانیان شان عامل بن بست جاری  درروند صلح در کشور است.
مردم افغانستان در روند صلح کنار زده شده‌اند
در همین حال رحمت‌الله نبیل؛ رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید که مردم افغانستان در روند صلح دخالت و اشتراک ندارند و این روند تاکنون نیابتی بوده‌است.
به گفته نبیل  روند صلح اکنون نیابتی شده است و مردم افغانستان حق دارند بپرسند که چرا با سرنوشت‌شان به نام صلح معامله می‌شود و این پرسش نباید به معنای دشمنی با صلح تلقی شود.
به باور آگاهان سیاسی، نبیل با این گفته ها خواسته است  به امریکا تفهیم کند که باید در هر برنامه  وراهکاری که به نام صلح در افغانستان روس دست گرفته می شود به اراده و نظر مردم افغانستان احترام گذاتشته شود و این حق مردم افغانستان که باید خود سرنوشت سیاسی شان را تعیین کنند و کشور های که می گویند دوستان افغانستان اند تنها تسهیل کننده این روند اند نه تصمیم گیرنده.
شمار زیادی از افغانان باور دارندکه امریکا وارد یک معامله تازه با طالبان  شده است در حالی که این معامله ها و بازی های سیاسی بوده است که وضعیت افغانستان و منطقه را آشفته کرده است . 
چنانچه رحمت الله نبیل گفته است  بین «صلح واقعی» و «صلح به معنای معامله» فرق وجود دارد و همه مردم افغانستان خواهان برقراری صلح واقعی‌اند. او از جانب دیگر خواهان برخورد «هوشیارانه» با معامله‌ یی زیر نام صلح شد.
نبیل روند جاری صلح را «صلح سیاسی و اقتصادی» برای برخی افراد و کشورها توصیف کرد و گفت که برای این ادعا اسناد نیز دارد. او از کشور مشخصی نام نبرد؛ اما گفت که برای پاکستان در روند صلح افغانستان حق ویتو و امتیازهای ویژه داده شده است.
او درباره تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، نیز اظهار شک و تردید کرد و افزود که او برای منافع کشور خود کار می‌کند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا