سیاست

بیانیه پانزده روزه حامدکرزی رییس جمهور افغانستان

کابل باختر/ 17/ اسد
هموطنان عزیز ، خواهران و برادران گرامی ، سلام علیکم و رحمت الله وبرکاته!
ازیازدهم تا هفدهم ماه اسد هفته جهانی تغذیه اطفال با شیر مادر زیر نام تغذیه با شیر مادر گامی به سوی زنده گی موفق درکشور ما مانند کشورهای دیگر جهان تجلیل گردید.
هدف از این تجلیل درسطح جهان تجدید تعهد برای حفاظت زنده گی اطفال ، بهبود وضعیت تغذیه کودکان و شگوفایی نسل آینده بوده زیرا تغذیه با شیر مادر نه تنها برای صحت اطفال مهم است بلکه متضمن زنده گی پربار برای آینده شان نیز میباشد.
مادران عزیز وطن ، چنانکه امروز تجارب مادران ، تغذیه و علم طب ثابت کرده است ، تغذیه نوزادان باشیر مادر حداقل تا دو سالگی طفل ، غذای باکیفیت و با انرژی کافی را به اطفال میرساند ، درامر وقایعه صحی کمک می نماید و تغذیه با شیر باعث سیرشدن طفل نیز میشود .
همچنین دادن شیرمادر به اطفال درانکشاف دماغی طفل با اهمیت بوده و درکاهش مرگ و میر اطفال درسن زیر پنج سال نیز موثر میباشد.
خواهران و مادران عزیز! اگر طفل درنیم ساعت اول آمدنش به دنیا از شیر مادر تغذیه شود، دربرابر بسیاری از امراض وقایه میگردد و به نوزاد احساس آرامش و راحتی میدهد و گفته میشود که احساس محبت طفل را با مادر بمیان آورده و ایجاد عاطفه را میکند که نظیرش درجهان نیست و به یک سخن باعث ایجاد وانکشاف عاطفی بین طفل و مادر گردیده ، محبت طفل ومادر را اساس میگذارد و در تمام عمر تقویه میکند. با این همه فوایدی که از تغذیه اطفال باشیر مادر متصور است باید که مادران وطن ، اطفال شان را تا حد ممکن با شیر خود تغذیه کنند.
خانواده های عزیز! البته طوریکه نوزادان حق دارند تا برای رشد سالم و پربار شان از شیر مادر تغذیه شوند همین سان مادرانی که نیز اطفال شیرخوردارند و به آنها شیر میدهند و یا اطفال کوچک دارند باید درمحیط و خانواده از بهترین غذا مستفید شوند و تمام انواع غذا های که باعث تولید شیر بهتر و قوت مادر میشود به آنها مهیا گردد .
پس امروز ما هم در مورد مادران که باید به اطفال خود شیر خود را بدهند صحبت میکنیم و هم به خانواده ها صحبتی داریم درمورد فراهم آوری نان ، میوه و تغذیه درست برای مادران طفل دار و طفل های شیرخوار ، تا مادران با صحت با شیر خود اطفال با صحت به جامعه ما تقدیم کنند.
فراموش نکنید که تنها مادری به طفل خود شیرخوب و شیرخود را داده میتوانند که غذای خوب داشته باشند و ازهیچ لحاظ احساس کمی نکند، هم از داشتن غذای خوب و هم از محیط مهربان خانواده گی به امید افغانستانی که مادران ما همه شان ازشیرخود طفل خود را تغذیه کنند و همچنین به امید روزی که باکوشش ما برای آن روز مادران وطن از تغذیه درست و کافی برخوردار باشند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا