سیاستاخبار

نشست وزیران خارجه افغانستان و کشور های آسیای مرکزی در عشق آباد برگزار شد

کابل/16سرطان/باختر

نشست وزیران امور خارجه افغانستان و کشور های آسیای مرکزی به میزبانی مشترک افغانستان، ترکمنستان در عشق آباد از طریق ویدیو کنفرانس، برگزار شد.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه به آژانس باختر خبر داد، در این نشست ویدیویی، وزیران خارجه افغانستان، ترکمنستان، تاجکستان، ازبکستان، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهوری قزاقستان در امور افغانستان، رییس مرکز منطقه یی دیپلوماسی پیشگیرانه سازمان ملل در آسیای مرکزی، معین وزارت خارجه جمهوری قرغیزستان و معاون سیاسی دفتر یوناما اشتراک داشتند.

این نشست، اولین فارمت پنج جمع یک(آسیای مرکزی + افغانستان) در سطح وزیران امور خارجه بوده که در مورد روند صلح، انکشاف اقتصادی، امنیت منطقه یی و خروج نیرو های خارجی از افغانستان برگزار شد.

اشتراک کنندگان، افغانستان را بخش جداناپذیر آسیای مرکزی دانسته و مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغانان یگانه راه حل معضله فعلی این کشور دانستند.

نمایندگان این کشور ها بر انکشاف اقتصادی، اتصال منطقوی، تقویت همکاری های تجارتی و همبستگی منطقه یی تاکید کرده و نگرانی خود را از تحولات اخیر در افغانستان، ابراز کردند.

کشور های آسیای مرکزی با تاکید بر ختم جنگ و خشونت در افغانستان، اجرای پروژه های منطقه یی از جمله تاپی، تاپ، کاسا 1000 و پروژه های خط آهن که آسیای مرکزی را از طریق افغانستان به جنوب آسیا وصل می کند، را مهم خواندند و بر ایجاد یک چارچوب سیاسی که همکاری ها میان این کشور ها را در عرصه های مختلف تقویت بخشد، تاکید ورزیدند.صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا