اقتصاد

محمد اشرف غنی رییس جمهوری در مراسم افتتاح کار عملی پروژۀ کاسا۱۰۰۰، اشتراک و سخنرانی کرد

کابل/۱۸دلو/باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، دیروز با گذاشتن سنگ تهداب، کار عملی پروژۀ کاسا۱۰۰۰ را در ولسوالی سروبی افتتاح کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر٬ در مراسم افتتاح پروژۀ بزرگ منطقه‌یی انتقال انرژی کاسا۱۰۰۰، شماری از اعضای کابینه، مسوولان حکومتی، مسوولان شرکت برشنا، شماری از اعضای ولسی جرگه، شماری از سفرای کشورهای دوست و بزرگان ولسوالی سروبی، اشتراک کردند.
رییس جمهوری با گذاشتن سنگ تهداب پروژۀ کاسا ۱۰۰۰، گفت : امروز به روی افغانستان یک باب جدید باز می شود و امید است که به یک کتاب جدید مبدل شود. باب به این معنی که اولین گام در زمینۀ اتصال برق بین قرغزستان، تاجکستان، افغانستان و پاکستان برداشته شد و کتاب به این معنی که انرژی به تمام منطقه وصل می شود؛ این پروژۀ بزرگ را به ملت بزرگ افغانستان تبریک می گویم.
رییس جمهوری گفت : برعلاوۀ تطبیق پروژۀ بزرگ تاپی، ما منتظر هستیم که دولت پاکستان چه زمانی تصمیم نهایی‌اش را در مورد پروژۀ تاپ اتخاذ می کند؛ این واضح است که در همکاری های اقتصادی منافع همه نهفته است، از همین‌رو افغانستان باید به چهارراه ترانزیت انرژی مبدل شود.
رییس جمهوری از داکتر همایون قیومی به خاطر اینکه ۲۴ سال قبل طرحی را در این خصوص مطرح کرده بود تشکر کرد و گفت٬ این طرح که بیانگر انتقال انرژی در منطقه بود؛ امروز به پروژه های واضح و برنامه های عملی مبدل شده است.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد که ۹ ولایت افغانستان به شبکۀ ملی وصل شده است و ۵ ولایت دیگر نیز به زودی وصل خواهد شد. وی همچنان از رییس شرکت برشنا، به ویژه کارمندان و انجنیران این نهاد تشکر کرد که در شرایط دشوار، برق را فعال نگه داشتند و افزود: از شما به نمایندگی از تمام شهروندان کشور تشکر می کنم.
رییس جمهوری از تاجکستان، قرغزستان و پاکستان به خاطر همکاری های مشترک تشکر کرد و گفت که افغانستان همیشه در خصوص اتصال منطقه یی آمادۀ همکاری های همه‌جانبه است؛ افغانستان از نگاه تاریخی یک منطقۀ بزرگ تجارتی بوده است و این روند تا قرن ۱۹ ادامه داشته است. وی تاکید کرد که احیای تجارت به نفع همه است.
محمد اشرف غنی از مردم ولسوالی سروبی تشکر کرد و گفت: بندهای بزرگ کابل در سروبی است، برق در اینجا تولید می شود، اما شما از نعمت برق محروم هستید، با شما رفتار دوگانه صورت گرفته است و هدایت من این است که تمام امکانات برای مردم سروبی فراهم شود و به مشکلات ولسوالی های خاک جبار، موسهی و چهارآسیاب به گونۀ اساسی رسیدگی شود.
رییس جمهوری از همت و حمایت مردم و نمایندگان آنان و مسوولان محلی، تشکر کرد و خواهان همکاری بیشتر در تامین امنیت این پروژه بزرگ شد تا همه باورمند شوند که پروژه ها در افغانستان عملی می شوند.
رییس جمهوری با ابراز امتنان از بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی و بانک اسلامی، گفت: به خاطر تطبیق پروژه کاسا ۱۰۰۰، ابتدا با بانک جهانی مشکل داشتیم؛ اگر این پروژه همان‌گونه تطبیق می‌شد، هزینۀ آن بالغ بر یک اعشاریه دو میلیارد دالر می شد. وی افزود که افغانستان به خاطر تطبیق این پروژه، تصامیم مهمی را اتخاذ کرده است.
رییس جمهوری گفت: ما فیصله کرده‌ایم که کاسا ۱۰۰۰ به یک پروژۀ ترانزیتی مبدل شود، زیرا بدون این تصمیم، پروژه متذکره خنثی می شود؛ در قیمت آن تغییر اساسی آوردیم تا مردم پاکستان از آن استفاده کنند و باورمند شوند. وی افزود که به خاطر کیفیت و ایجاد فضای اعتماد، هزینۀ آن را پائین کردیم و پس از این، کارهای بزرگ دیگر را مشترکاً انجام خواهیم داد. ما کار تطبیق پروژۀ کاسا ۱۰۰۰ را دو سال قبل نسبت به دیگر کشورها آغاز کردیم.
سپس انجنیر امان الله غالب رییس عمومی شرکت برشنا صحبت کرد و گفت که پروژه کاسا ۱۰۰۰ در حقیقت به خاطر آغاز و تقویت تجارت برق بین کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی، گام مهم است و در زمینۀ ثبات سیاسی نیز ممد واقع می شود.
وی گفت که پروژۀ متذکره نقش محوری افغانستان را منحیث راه ترانزیتی مطمئن، تثبیت می کند و برای توسعه اقتصادی افغانستان فرصت های خوبی را فراهم خواهد کرد. پروژه کاسا ۱۰۰۰ در حدود ۴۰۰ میلیون دالر عاید سالانه خواهد داشت که ۴۵ تا ۵۰ میلیون دالر آن سهم افغانستان است.
انجنیر غالب خاطرنشان کرد که پروژۀ کاسا ۱۰۰۰ به تاجکستان و قرغزستان منابع عایداتی دوامدار و برای پاکستان برق مطمئن، ارزان و پایدار فراهم خواهد کرد. وی افزود که این پروژه ۱۳۰۰ میگاوات ظرفیت دارد و به هزینه ۲۲۰ میلیون دالر امریکایی از سوی بانک جهانی تمویل می شود.
رییس شرکت برشنا تصریح کرد که برای تامین امنیت این پروژه و رفاه عامه، سالانه حدود  دو میلیون دالر هزینه می شود، هم‌چنان حدود ۴۰ میلیون دالر از طریق برنامۀ میثاق شهروندی وزارت بازسازی وانکشاف دهات در تطبیق پروژه های مناطق و قریه های متذکره به مصرف می رسد.
رییس شرکت برشنا گفت: پروژۀ کاسا ۱۰۰۰ که دیدگاه منطقه یی ملل متحد برای برق پایدار است، در کنار آن دو لین انترنت فایبر اپتیک از طریق کاسا دیجیتال نیز تطبیق می شود. وی از تمویل کنندگان این پروژۀ بزرگ، از جمله بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی، بانک اسلامی، بانک انکشاف اروپا و بانک انکشافی روسیه تشکر کرد و گفت که با عملی‌شدن کاسا۱۰۰۰، شاهد تطبیق پروژه های تاپ و دیگر پروژه های بزرگ نیز خواهیم بود.
در اخیر این مراسم، بزرگان ولسوالی سروبی به رسم ارج‌گذاری، دستاری بر سر رییس جمهور گذاشتند و برای وی موفقیت در امور کاری از درگاه رب العزت تمنا کردند.# شوخک  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا