جامعه

کنفرانس منطقوی ارتقاء تنظیم خانواده برگزار شد

کابل 9 حوت باختر

 کنفرانس منطقوی ارتقاء تنظیم خانواده و فاصله دهی بین ولادت ها امروز در کابل برگزار گردید.

در این کنفرانس نماینده گان سازمان جمعیت ملل متحد برای افغانستان، وزارت حج و اوقاف، برخی اعضای شورای سراسری علمای افغانستان، تعداد از اعضای پارلمان کشور و نماینده گان کشور های اندونیزیا، تایلند، فلپین، هندوستان و بنگلادش اشتراک نموده بودند.

به گزارش آژانس باختر،دکتور ثریا دلیل سرپرست وزارت صحت عامه سخنرانی نموده گفت: 90 در صد زنان متاهل از حد اقل یک میتود فاصله دهی بین ولادت ها آگاهی دارند اما فقط 22 در صد زنان افغان از این میتود های تنظیم خانواده استفاده میکنند".

دکتور دلیل افزود: "من امیدوار هستم این کنفرانس بتواند به ما کمک کند این خلا را پر کنیم. زیرا این کنفرانس،  برای شریک ساختن تجارب و دانش، برای دستیابی به یکی از اهداف انکشافی هزاره ، به کم شدن مرگ و میر مادران و دسترسی به خدمات صحی باروری در سال 2015  تاکید دارد ارایه میکند دولت  و مردم افغانستان منتظر دست آورد های این کنفرانس هستند."

همچنان در این کنفرانس داکتر لارنت زیسلر نماینده سازمان جمعیت ملل متحد صحبت نوده گفت که با تعهد به تنظیم خانواده به عنوان یک بخش از یک بسته جامع تداخلی صحت باروری  ما میتوانیم فقر را کاهش دهیم- صحت مادران را بهبود ببخشیم- زنان را توانمند بسازیم- برابری جنسی را بر قرار کنیم و به دستیابی اهداف انکشافی هزاره نزدیکتر شویم.

در این کنفرانس طی بحث ها و میزهای مدور ها در مدت دو روز مهمانان ملی و بین المللی فرصت ها و چالش های تنظیم خانواده در افغانستان را بررسی خواهند کرد. هچنان در این کنفرانس مهمانانی از ممالک اسلامی دیگر شرکت کرده اند و تجارب شان از فاصله دهی بین ولادت ها و تنظیم خانواده  را مورد بحث قرار خواهند داد.

کنفرانس تنظیم خانواده از سوی وزارت صحت عامه به کمک تخنیکی سازمان جمعیت ملل متحد و شورای بین المللی مدیریت برنامه های نفوس تدویر شده است. حکومت آیسلند حمایت مالی این کنفرانس را به عهده دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا