سیاست

متن بیانیه داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان در پنجمین اجلاس سران کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا (سیکا) تحت عنوان “چشم‌انداز مشترک امنیت و رفاه برای منطقه‌ی سیکا”

تاریخ: 26 جوزا 1398
سپیدار – کابل:
جناب‌عالی رییس جمهور امام علی رحمان
جلالتمآبان روسای دول و حکومت‌ها؛
خانم‌ها و آقایان!
السلام علیکم، بعد از ظهرتان به خیر.
افتخار دارم که در پنجمین اجلاس سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) اشتراک و سخنرانی می‌کنم.
اجازه دهید مراتب سپاس‌گزاری و قدردانی‌ام را از کشور برادر و دوست جمهوری تاجکستان برای ریاست موفقانه‌ سیکا و برگزاری این اجلاس مهم، در شهر دوشنبه ابراز کنم.
جلالتمآبان، خانم‌ها و آقایان!
سیکا در دو دهه‌ی گذشته در پی تلاش‌های خود به موفقیت‌های چشم‌گیری در عرصه‌ اعتمادسازی میان کشورهای عضو و گسترش گفت وگو در منطقه دست یافته است. افغانستان به عنوان عضو این سازمان از این تلاش‌ها استقبال می‌کند و افتخار دارد که یکی از اعضای فعال این سازمان مهم است.
جلالتمآبان!
کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا از آغاز تأسیس خود دست به توسعه و عملی‌کردن ن اقدامات اعتمادسازی در عرصه‌های مختلف زده است و در راستای تحکیم اعتماد میان اعضای سازمان برای دست‌یافتن به دست‌آوردهای مشترک گام‌های موثری برداشته است. تلاش برای عملی کردن این اقدامات باعث همکاری نزدیک میان کشورهای عضو جهت تقویت صلح و تأمین امنیت در آسیا به مثابه هدف اساسی کنفرانس شده است.
اعلامیه اصول راهنمودی روابط میان کشورهای عضو، اعلامیه الماتی و منشور سیکا بنیاد و اساس تلاش‌ها و فعالیت‌های ما را تشکیل می‌دهد.
به رغم دست‌آوردهای مشترک، دست‌يافتن به امنیت و رفاه در منطقه، تنها از راه همکاری‌های نزدیک منطقه‌یی ممکن است. ما باید به چالش فقر، رشد افزاینده‌ی جمعیت، تغییر اقلیم، فساد، درگیری‌های مسلحانه، افراط‌‌‌گرایی خشونت‌آمیز، قاچاق مواد مخدر، قاچاق سلاح و تهدید هراس‌افگنی به صورت جدی و اساسی رسیدگی کنیم.
خانم‌ها و آقایان!
تهدیدهای ناشی از اعمال دهشت‌افگنانه هنوز یکی از چالش‌های عمده فرا راه کشورهای ما و منطقه است. وضعیت بحرانی امنیت، چالش‌های جدی‌ای را فرا راه توسعه و همکاری اقتصادی ایجاد می‌کند.
رسیدگی به چالش‌ها و تهدیدهای مشترک نیازمند تلاش‌های مشترک و همکاری‌های جدی و صادقانه است. ما باید در تحکیم امنیت و ثبات و آوردن صلح و رفاه برای مردم خود باروحیه‌ منطقه‌گرایی و باهمی گام برداریم.
برای دست یافتن به این هدف، مهم است تا همه‌ کشورها با یکدیگر به‌صورت فعال و پیگیر در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در بخش امنیت همکاری کنیم تا از آسیب‌های ناشی از حملات دهشت‌افگنانه جلوگیری شود.
باید دهشت‌افگنان را از دست یافتن به پناه‌گاه‌های امن و ابزار و وسایل فعالیت‌های دهشت‌افگنانه محروم سازیم. برای تحقق این هدف باید همکاری‌های منطقه یی و بین‌المللی را افزایش دهیم، چون هیچ‌کشوری به تنهایی نمی‌تواند مشکل دهشت‌افگنی را حل کند.
افغانستان تشنه‌ صلح است و برای دست یافتن به صلح تلاش می‌کند. ما صلح می‌خواهیم و اهمیت صلح را نه تنها برای کشور خود بل‌که برای منطقه و فراتر از آن درک می‌کنیم.
امیدواریم به همکارهای مشترک ادامه بدهیم و این همکاری‌ها بیش‌تر از پیش گسترش یابند؛ چون نمی‌توانیم یک‌دیگر را در جنگ علیه تروریزم منطقه یی و رشد فزاینده‌ گروه‌های دهشت‌افگنی چون داعش در منطقه تنها رها کنیم.
جلالتمآبان!
سیکا در عرصه‌ی همگرایی منطقه یی تنها نیست؛ روند قلب آسیا یا استانبول یکی از ابتکارات مهم دیگر در راستای تحکیم همکاری‌های منطقه یی است. این روند زمینه‌های بیش‌تری را برای اعتماد سازی و تعامل منطقه یی فراهم می‌کند. افغانستان به عنوان عضو سیکا در محراق این روند قراردارد. ما در برجسته‌سازی سیکا و اهداف آن به عنوان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های منطقه یی برای موفق‌سازی روند قلب آسیا از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ایم.
اجازه دهید تاکید کنم که وظیفه‌ عمده و اصلی روند قلب آسیا همکاری مشترک و تکمیل کارها و تلاش‌های دیگر روندها و سازمان‌های منطقه یی چون سیکا است.
آقای رییس! در خاتمه می‌خواهم یکبار دیگر ادامه همکاری و تعهد کامل افغانستان را در این کنفرانس برای گسترش و تقویت تلاش‌ها و همکاری‌های مشترک و صادقانه با دیگر کشورهای عضو برای تحقق اهداف و برنامه‌های سیکا و دست یافتن به ثبات و رفاه کشورهای عضو و منطقه اعلام کنم.
تشکر از توجه‌تان.   نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا