سیاست

شماری از شرکت کنندگان لویه جرگه مشورتی: کشور های حامی طالبان،باید زندانیان رها شده را ضمانت کنند

کابل /17اسد/ باختر
شماری از شرکت کنندگان لویه جرگه مشورتی تاکید دارندکه باید دربدل رهایی چهارصد زندانی طالبان که گفته می شود مجرمان خطرناک اند باید جامعه جهانی به خصوص کشورهای حامی طالبان تضمین و ضمانت دهند.
به گزارش آژانس باختر ، لویه جرگه مشورتی امروز درکابل با حضور 3200 نماینده از 34 ولایت کشور به کارش آغاز کرد.
مساله رهایی 400 زندانی طالبان که دولت افغانستان آنان را مجرمان خطرناک می داند مساله اساسی بحث درلویه جرگه مشورتی خواهد بود.
تاکنون حدودپنج هزار زندانی طالبان از بند رها شده اند مگر طالبان ، آغاز گفت و گو ها میان افغانان را منوط به رهایی چهارصد زندانی باقی مانده شان دانسته اند .
رییس جمهور با فراخوان لویه جرگه ، تلاش دارد تا مساله رهایی این زندانیان را به دوش مردم بگذارد و مشوره های آنان را بگیرد.
شماری از اعضای شرکت کننده این لویه جرگه می گویند که این مساله حق العبدی است و نباید لویه جرگه درمورد آنان تصمیم بگیرد.
مگر نرگس رضایی یکتن از اعضای شورای ولایتی هرات که برای شرکت درکار لویه جرگه مشورتی به کابل آمده است می گوید :زندانیان که طالبان بررهایی شان تاکید دارند مجرمان خطرناک اند هیچ تضمین وجود ندارد که این جنایتکاران با رهایی اززندان دوباره به گذشته زشت شان برنگردند.
آنان مردمان عادی نیستند ، رهایی آنان وضعیت امنیتی را پیچیده تر خواهد کرد حتا روند صلح را متاثر خواهدکرد.
خانم رضایی مشوره می دهدکه باید دربدل رهایی این زندانیان جامعه جهانی به خصوص کشورهای حامی طالبان ضمانت دهند که رها شدگان دوباره به فعالیت های تروریستی دست نمی زنند و دیگر برمیدان جنگ برنمی گردند.
ملالی سید نماینده فعالان مدنی کندز و یک تن از شرکت کنندگان لویه جرگه مشورتی هم عقیده با خانم نرگس رضایی است و تاکید برگرفتن ضمانت از کشورهای حامی طالبان دارد.
اما آمنه احمدزی آموزگاریکی از مکاتب کندهار و شرکت کننده لویه جرگه مشورتی می گوید که دولت پنج هزار زندانی را رها کرد ، آنان هم افراد خطرناک بودند ، چهارصد دیگر هم رهاشوند تاگفت و گوهای صلح آغاز شود.
با آن که شماری از شرکت کنندگان دیدگاه واضح در مورد مسایل مورد بحث در لویه جرگه مشورتی دارند ، هستند شرکت کنندگان که اصلاً از آجندا ومسایل مورد بحث دراین لویه جرگه آگاه نیستند و خالی ذهن اند.
مگر یک خانم که از ولایت های مرکزی است و درکار لویه جرگه حضور دارد واز گرفتن نامش خود داری کرد می گوید که طالبان یک پسرم را کشتند وپسردیگرم را نابینا کردند و سومی را زخمی کردند من درصورتی آنان را می بخشم که اسلحه به زمین بگذارند و با مردم صلح کنند.
قراراست کارلویه جرگه که در آن 3200 تن شرکت دارند با ایجاد پنجاه کمیته کاری، برای پنج روز در کابل پیگیری شود .ختم/ نوریه زیوری …ک…م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا