امنیت

یک نظامی افغان زیر شکنجه نیروهای خارجی جان داد

کابل   باختر۶  قوس
یک نظامی افغان که در بازداشت نیروهای خارجی بود هنگام تحقیق، مورد شکنجه قرار گرفته و جان داده است.
وحیدالله نظامی افغان بتاریخ ۳۰ میزان بر عساکر چکی در میدان هوایی شیندند در هرات  آتش گشود یک عسکررا کشت و دو عسکر دیگر را زخمی ساخت.
نیویارک تایمزدر شماره دیروز خود نوشت که بعد از این حادثه ٬ وحیدالله در بازداشت نیروهای امریکایی و چک قرار داشت و هنگام بازجویی شدیدا شکنجه شده بود .
نیویورک تایمز گفته است جنرال «دیو باتلر» سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان با تایید تحقیقات در این باره از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده است
اما گفته شده که  نیروهای آمریکایی و چک به‌ دلیل کشته ‌شدن یک کماندوی افغان که در بازداشت نیروهای ناتو در غرب کشور قرار داشت مورد بازجویی قرار می‌گیرند مقام های نظامی افغان به نیویارک تایمز گفته اند که مقتول از جمله افراد نفوذی طالبان بود اما تصاویراز صحنه درگیری و اظهارات مقامات آمریکایی نشان‌ دهنده آن است که درگیری لفظی منجر به تیراندازی شده است.
غفوراحمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع ملی در این رابطه به آژانس باختر گفت که ما تحقیقات خود را دراین خصوص تا فردا تکمیل میکنیم وجزئیات آن را دراختیار رسانه ها قرار خواهیم داد.
حمله بر نظامیان خارجی در قطعات نظامی بنام حملات خودی شهرت پیدا نموده که تاکنون باعث مرگ شماری از عساکر خارجی شده است .
ضمنا شماری از عساکر  افغان هم به دلایل گوناگون در بازداشت نیروهای خارجی قرار گرفته اند که دور از نهاد قضایی افغانستان مورد بازپرس قرار گرفته اند.
مطابق به قرار داد امنیتی میان افغانستان و امریکا جانب افغانی حق دسترسی و یا تحقیق از نظامیان خارجی را ندارد .صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا