سیاست

نشست سعودی تقویت کننده اجماع علمای جهان اسلام

کابل باختر/16/ سرطان:
شهرهای مکه و جده عربستان سعودی در هفته جاری میزبان نشست علمای کشورهای اسلامی خواهد بود که در آن موقف جهان اسلام در برابر هراس افگنی و افراط گرایی بررسی خوهد شد.
مفسر آژانس باختر مینگارد: قرار است به زودی علما و مفتیان  از (50) کشور اسلامی در شهرهای مکه و جده عربستان سعودی گرد هم می آیند تا موقف واحد شان را در برابر هراس افگنی و افراط گرایی بیان کنند و چگونگی جنگ و صلح در افغانستان را نیز بررسی خواهند شد.
این نشست درست زمانی آنهم در سرزمین مقدس که شاهد نزول وحی بوده است برگزار میگردد که دامنه اسلام ستیزی و افراطیت در برابر اسلام و مسلمانان گسترده تر گردیده و گروه های تروریستی در بخش های از جهان ٬ بخصوص کشورهای اسلامی فعالیت زشت و کریر شان رابا شعار های اسلامی ادامه میدهند  ٬ خشونت و بربریت برخاسته ازاین گروه ها و سازمان ها به اسلام و مسلمانان هویت زشت ودرشت بخشیده و باعث گردیده که اسلام ستیزی در میان ادیان دیگر ترویج گردد.
امروز افغانستان بیشتر از هر کشور دیگر در جهان، به خصوص درمیان کشورهای اسلامی از فعالیت گروه های هراس افگن و افراط گرایی دچار مشکل است اگر داعش است یا طالب، فعالیت خود را الهام گرفته از ارشادات دینی معرفی میکنند. و جنگ خود ساخته شان را جهاد نام میدهند.
با آنکه عملکرد این گروه ها همیشه با دید منفی در میان کشورهای اسلامی و جهان روبرو بوده مگر این گروه ها همه چیز را بی ارزش جلوه میدهند و هر مباحثه را که در آن عملکرد طالبان ویا گروه های هراس افگن دیگر مورد بحث قرار میگیرد تقبیح میکنند و ساخته امریکا میدانند.
به هر ترتیب برگذاری نشست جده و مکه و قبل از آن برگذاری نشست علمای دینی در شهر بوگو اندونیزیا نشان میدهد که یک اجماع کلی در میان علمای دینی جهان اسلام به وجود آمده تا دیگر اسلام، شریعت و مسلمانان ابزاری و وسیله برای گروه های تروریستی نباشد و دیگر از نام اسلام که دین صلح، فلاح و رستگاری است در فعالیت های هراس افگنانه استفاده نگردد، قرار معلوم در نشست جده و مکه علمای دینی ٬ هراس افگنی، تندروی و خشونت را در تمامی اشکال و شیوه های آن محکوم خواهند کرد.
به باور آگاهان سیاسی افغان، نشست قریب الوقوع در عربستان سعودی یک فرصت دیگر برای افغانستان است تا واقعیت های موجود دراین کشور را انعکاس داده و چهره واقعی گروه های تروریستی را که اسلام و انسانیت را ابزار ساخته اند
برای دستگاه دیپلوماسی کشور ما لازمی است تا در نشست عربستان سعودی فعالتر و هماهنگ تر عمل نمایند و ازخلا های که در نشست اندونیزیا وجود داشت باید چیزی های زیادی آموخته باشند.
در نشست اندونیزیا علمای پاکستانی قبل از رجوع به واقعیت ها، در دفاع از هویت و عملکرد طالبان برامدند و سر انجام درنشست اندونیزیا بدون آنکه از طالبان ذکری به میان آید تنها براغاز گفتگوهای صلح در افغانستان تاکید شد.
در نشست عربستان باید تنها تقبیح جنگ مطرح نباشد، مشکلات موجود جامعه افغانی با طالب و داعش ریشه یابی شود زیرا جنگ آنها با ترویج جهاد خود ساخته شعارهای قلابی و تحریف شده همراه است، آنها طالب وداعش انتحار وانفجار و کشتارهای دسته جمعی مردم را جنبه اسلامی میدهند در نشست سعودی باید فضای جلسه به جای حاشیه روی به  متن مشکلات جاری در افغانستان اداره و مدیریت شود و علما در یک مناظره  دینی  مشکلات جاری در افغانستان را ریشه یابی کنند و در برابر آن موضع گیری نمایند.
چه خوب خواهد بود که طالبان نیز در این نشست شرکت نمایند و در یک مناظره با علمای دینی یا قناعت کنند ویا قناعت دهند ٬ داوری پیش از وقت روی چگونگی برگزاری این گونه نشست ها ٬ نه تنها کار منطقی نیست بل حاشیه روی و فرار از متن قضیه بوده میتواند طالبان نباید فراموش کنند که زمان سکوت علمای دینی سپری شده است زیرا علمای دینی که  وارث انبیا اند نمیتوانند در برابر آنانیکه اسلام را ابزار میسازند و اسلام ستیزی را ترویج میکنند بی تفاوت باشند، نشست علمای دینی در جده و مکه گامی دیگری درشکل گیری یک اجماع کلی علمای جهان اسلام است اجماع که تقویت خواهد شد و اسلام ستیزان در آن بازنده اصلی خواهند بود#تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا