سیاست

جلسه کمیته هماهنگی و پیگیری قضایای غصب املاک دولتی و عامه برگزار شد

کابل /۲جدی /باختر
جلسه کمیته هماهنگی و پیگیری قضایای غصب املاک دولتی و عامه به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و رییس این کمیته امروز در قصر صدارت برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی معاون دوم رییس جمهور به آژانس باختر٬در این جلسه، پیرامون ایجاد بخش اختصاصی عدلی و قضایی مبارزه علیه غصب زمین و املاک دولتی به حیث زیر مجموعه مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری، چگونگی دعوای مطالبه قیمت زمین های مغصوبه علیه غاصبان اولیه و چگونگی تعیین قیمت زمین های دولتی غصب شده، اجراآت اداره های  مسوول در مورد مسوده پالیسی رسیدگی به غصب زمین و املاک دولتی و عامه و مسوده مقرره استرداد زمین‌های مغصوبۀ که بالای آن سرپناه، تأسیسات تجارتی، زراعتی، مالداری و باغداری و شهرک‌ها و سایر تأسیسات اعمار شده است، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
در جلسه امروز کمیته، نخست موضوع ایجاد بخش اختصاصی عدلی و قضایی مبارزه علیه غصب زمین و املاک دولتی به حیث زیر مجموعه مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری توسط فرید حمیدی لوی سارنوال کشور به جلسه ارائه شد.
هدف از طرح ایجاد مرکز عدلی و قضایی رسیدگی به جرایم غصب زمین و املاک دولتی، جلوگیری از تداوم غصب زمین دولتی، انسجام امور عدلی و قضایی در رسیدگی به قضایای غصب، تعقیب عدلی و قضایی مرتکبان جرایم غصب زمین، رسیدگی به قضایای جرمی و قضایای حقوق عامه مرتبط به موضوعات غصب زمین دولتی، تسریع روند استرداد زمین های دولتی و تطبیق تعهدات ملی و بین المللی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی مردم، تأمین حاکمیت قانون، حکومت داری خوب و اجرای عدالت گفته شده است.
اعضای جلسه پس از بحث همه جانبه طرح مذکور را در قاعده مورد تایید قرار داد و به لوی سارنوالی هدایت داده شد که نخست یک جلسه تخنیکی با نمایندگان با صلاحیت وزارت شهرسازی و اراضی، وزارت عدلیه، وزارت امور داخله و وزارت مالیه برگزار و در آن اصلاحات پیشنهادی اعضای جلسه را در طرح وارد کند و جهت طی مراحل بعدی در نخستین جلسه شورای عالی حاکمیت قانون و مبارزه با فساد اداری ارائه کند.
در این جلسه همچنان  مقررۀ رسیدگی و استرداد زمین و املاک مغصوبه دولتی و عامه نیز توسط محمد جواد پیکار وزیر شهرسازی و اراضی به جلسه ارائه شد.
این مقرره به تاسی از حکم ماده 93 قانون تنظیم امور زمینداری در پنچ فصل و 24 ماده تهیه شده است. هدف اساسی این طرح، تنظیم امور مربوط به رسیدگی غصب زمین و املاک دولتی و عامه، تشخیص و تثبیت زمین و املاک مغصوبه دولتی و عامه، استرداد زمین املاک مغصوبه دولتی و عامه و تامین هماهنگی اداره های  ذیربط می باشد.
اعضای جلسه باطرح دیدگاه های کارشناسانه خویش، فیصله کردند که هرچه زودتر مقررۀ رسیدگی و استرداد زمین و املاک مغصوبه دولتی و عامه در یک جلسه یی اختصاصی به ریاست وزیر عدلیه و با حضور وزیر شهرسازی، نماینده با صلاحیت اداره ارگان های محل، لوی سارنوالی، ستره محکمه به بحث بیشتر گرفته شود که علاوه بر درج نظریات و دیگاه های اصلاحی اعضای کمیته، دیدگاه های اداره های  مربوط نیز شامل این طرح شود.
استاد دانش معاون رییس جمهور در رابطه به برنامه حکومت افغانستان برای مبارزه با غصب زمین و جلوگیری از افزایش این مشکل تأکید کرد که سه سند تقنینی مرتبط به این موضوع که عبارتند از پالیسی رسیدگی به غصب زمین و املاک دولتی و عامه، مقررۀ رسیدگی واسترداد زمین و املاک مغصوبۀ دولتی و عامه و مقررۀ تنظیم امور شهرک ها، سند های تقنینی اند که با تصویب و تأیید آنها روند مبارزه با مشکل غصب زمین در مسیری درست به پیش خواهد رفت.ن/ش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا