سیاست

افغانستان و فنلند موافقتنامه همکاری های درازمدت را امضا کردند

 

كابل 10 ثور باختر

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی با یرکی کتایننن صدراعظم فنلند موافقتنامه همکاری های درازمدت میان افغانستان و فنلند را در شهر هلسنکی پایتخت آن کشور به امضا رسانیدند.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري به آژانس باختر، مراسمی که دیروز بدین مناسبت در قصر ریاست جمهوری فنلند برگزار گردید، در آن سولی وینمو نینیستو رئیس جمهور فنلند، داکتر زلمی رسول وزیر امور خارجه و داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی کشور حضور داشتند.

پس از امضای موافقتنامه و دیدار هیات های هر دو کشور، حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و سولی وینمو نینیستو رئیس جمهور فنلند در یک کنفرانس مشترک خبری اشتراک کردند و در رابطه به موافقتنامه امضا شده میان دو کشور به رسانه ها معلومات دادند.

رئیس جمهور فنلند در این کنفرانس خبری امضای این موافقتنامه را در جهت انکشاف و گسترش روابط مطمئن افغانستان، یک گام مهم دانسته گفت که فنلند پس از سال ۲۰۱۴ برای مدت ده سال سالانه ۳۰ میلیون یورو را در عرصه پروگرام های انکشافی به افغانستان کمک می کند.

وی گفت که فنلند با وزارت معارف افغانستان تجربیات خویش را در زمینه تربیه معلم و نصاب تعلیمی دوره ابتدایی و ثانوی، شریک می سازد.

سولی وینمو نینیستو اطمینان داد که کشورش در عرصه های آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان همکاری می کند.

وی گفت: سرمایه گذاران فنلندی علاقه دارند که در عرصه های مختلف از جمله تکنالوژی در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

رئیس جمهور فنلند افزود که موافقتنامه همکاری میان فنلند و افغانستان برای مردم افغانستان کمک خواهد کرد که با استفاده از همکاری های  فنلند، آینده بهتری داشته باشند.

وی همچنان گفت که مردم و پارلمان فنلند از افغانستان حمایت می کنند و نمی خواهند دستآورد ها و پیشرفت های ده سال گذشته افغانستان به عقب بر گردد.

رئیس جمهور فنلند با اشاره بر موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا گفت که با امضای این موافقتنامه و تفاهم کشور های عضو ناتو، تعهدات ما پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در قبال افغانستان افزایش خواهد یافت.

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در این کنفرانس خبری، امضای این موافقتنامه را در راستای گسترش بیشتر روابط میان دو کشور مهم خوانده، گفت که با امضای این سند باب دیگری در روابط دوستانه میان افغانستان و فنلند گشوده شد.

رئیس جمهور از علاقمندی سرمایه گذاری فنلند در عرصه های مختلف و آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان توسط حکومت آن کشور، استقبال کرد و از سولی وینمو نینیستو خواست تا زمینه تحصیلات عالی جوانان افغان را در فنلند نیز مساعد نماید.

حامد کرزی همچنان با اشاره به انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای افغان گفت: تلاش می کنیم تا با همکاری دوستان بین المللی، نیروهای امنیتی افغانستان تجهیز و تقویت گردد تا از یک جانب پروسه انتقال به وقت معین آن در سال ۲۰۱۳ انجام شود و از جانب دیگر نیروهای امنیتی افغان بتوانند وظایف و مسئولیت های شانرا به صورت بهتر انجام داده و امور دفاعی کشور را به طور کامل به دست خود گیرند.

به اساس این موافقتنامه هر دو کشور در عرصه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، انکشافی، حکومتداری، تحکیم قانون و همچنان در عرصه های منطقویي و مهاجرین به همکاری های درازمدت خویش ادامه می دهند.

مطابق این سند، فنلند از پروسه صلح افغانستان به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت می کند و از تلاش های شورای عالی صلح در این راستا ستایش می نماید.

در این سند ضمن اینکه هر دو جانب در عرصه مبارزه با تروزیزم قویاً متعهد گردیدند، در آن به مسلکی بودن و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان نیز تاکید شده است.

 همچنان در این موافقتنامه چوکات همکاری ها برای افغانستان با ثبات و با امن مهم خوانده شده و تاکید گردیده است تا همکاری های بین المللی و منطقويی بتواند نقش افغانستان را در سازمان های مختلف منطقويی و بین المللی و سایر پروسه ها و مجالس، تحکیم ببخشد.

به اساس این سند، حکومت فنلند مطابق تعهدات کنفرانس کابل و اعلامیه توکیو، ۵۰ در صد مساعدت های خویش را از طریق بودجه ملی افغانستان به مصرف می رساند.

گفتنی است که افغانستان بر علاوه اینکه دیروز موافقتنامه همکاری های دراز مدت را با فنلند به امضا رسانید، تا کنون با کشور های ایالات متحده امریکا، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، ناروی و هند موافقتنامه های درازمدت استراتیژیک را امضا نموده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا