اقتصاد

هزاران تن از باشنده های سمنگان پسته را قبل از زمان جمع آوری ، چیدند

ایبک / باختر/ 19/ سرطان
هزاران تن از اهالی ولایت سمنگان قبل از فرارسیدن وقت جمع آوری پسته دیروز به جنگلات هجوم برده و شول پسته را شکستاندند.
سید نقیب الله روشن زاده سرپرست ریاست زراعت و مالداری سمنگان به آژانس باختر گفت ، هزاران نفر به جنگلات مختلف پسته هجوم برده و مصروف جمع آوری پسته قبل از پخته شدن آن گردیدند.
وی علاوه کرد مطابق نورم وزارت زراعت آن ها درنظر داشتند ازاول اسد امسال تاریخ جمع آوری پسته را اعلان نمایند تا ازیک طرف پسته خوب پخته شده و ازطرف دیگر مردم طور منظم به داخل جنگلات پسته شده وجمع آوری نمودند.
این عمل هجوم بردن مردم به جنگلات پسته خلاف قوانین وزارت زراعت میباشد.
او گفت به اساس هدایت وزارت زراعت آنان از دهم سرطان به این طرف توسط محافظین شوراهای قومی محصولات پسته را نگهداری مینمودند اما هزاران تن از باشندگان این ولایت از سه روز به این طرف دراطراف جنگلات پسته جمع شده منتظر داخل شدن به جنگلات بودند که به علت کمبود محافظین آنان نتوانستند جلو مردم را بگیرند.
به گفته وی درختان پسته سرمایه ملی بوده وجنگلات آن ملکیت دولت است اما مردم میتوانند بعداز پخته شدن آن محصولات آن راجمع آوری کرده امرار معیشت کنند.
محمد صمیم هژده ساله باشنده ولسوالی درقد ولایت تخار که فعلاً درسمنگان زندگی میکندگفت چون پسته درحال پخته شدن است و مردم خود را آماده حمله جنگلات نموده من هم همراه با بیست تن دیگر به جنگل هزاره مزاری ایبک مرکز سمنگان رفته و تنها خودم چهارسیر پسته جمع آوری کردم .
درهمین حال حاجی غلام نبی یکتن از محافظین شوراهای قومی جنگل تای خونک گفت دیروز بیش از یک هزار وپنجصد تن از باشندگان سیزده قریه تای خونک به جنگل پسته واقع تای خونک هجوم برده و آنان نتوانستند جلو آنان را بگیرند.
درهمین حال حاجی محمد نسیم یکتن از تاجران میوه خشک که صبح امروز پسته را خریداری مینمود گفت وی همین اکنون یک سیر پسته خام را که توسط مردم چیده شده از دوصد الی چهارصد افغانی خریداری میکند اگر خوب پخته میشد یک سیر آن ازیک هزار الی یک هزارو پنجصد افغانی خریداری میشد.
به گفته او همین اکنون یک کیلوگرام مغز پسته دربازار ایبک یک هزار افغانی به فروش میرسد.
به گفته مسوولان زراعت درمرکز وولسوالی های شش گانه سمنگان چهل و سه هزار هکتار زمین جنگلات پسته موجود بوده و سمنگان بعداز ولایت بادغیس دومین ولایت است که جنگلات پسته را به خود جای داده است.
به گفته مسوولان زراعت سال گذشته باشندگان این ولایت ازمحصولات پسته سه صد تُن مغز به فروش رسانیده و از مدرک فروش آن بیش از چهارملیون دالر عاید بدست آورده بودند.
ازسوی هم راپور هائیکه از مناطق که جنگلات تحت حاکمیت مخالفان دولت میرسد طالبان مانع داخل شدن مردم به جنگلات پسته شده و آنان گفتند الی اول اسد محصولات پسته را نگهداری کردند وبعداز پخته شدن آن شول آن را اعلان میکنند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا