جهان

آمریکا نتیجه ریفراندوم کردستان عراق را نمی‌پذیرد

واشنگتن – بی بی سی نیوز – ۸ میزان – باختر
رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده  است که آمریکا نتایج همه‌پرسی کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسد.
به گزارش آژانس باختر به نقل از بی بی سی ، در این بیانیه که دیشب منتشر شد،  تیلرسون تاکید کرده که از نظر ایالات متحده همه‌پرسی روز دوشنبه گذشته در کردستان عراق "فاقد وجاهت قانونی" بوده و موضع آمریکا این است که همچنان از عراق یکپارچه، فدرال و دموکراتیک حمایت کند.
در ادامه این بیانیه، وزیر امورخارجه آمریکا مقام‌ها در عراق را به آرامش و متانت دعوت کرده و حکومت مرکزی عراق را هم از تهدید به استفاده از زور و خشونت بازداشته است.
در همین حال، روز جمعه پروازهای بین‌المللی از میدان های هوایی کردستان متوقف شد؛ یکی از نخستین اهرم‌های فشار که حکومت عراق به نشانه عزم جدی خود برای مخالفت با استقلال کردستان به کار گرفته است.
روز دوشنبه، مقام‌های اقلیم خودگردان کردستان عراق همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق را برگزار کردند.
بیش از ۹۲ درصد شرکت‌کنندگان به استقلال از عراق رای دادند. نتیجه همه‌پرسی الزام آور نیست اما باعث افزایش تنش در داخل و خارج عراق شده است.
رهبران کردستان عراق گفته‌اند رای مثبت مردم به آنها این اختیار را می‌دهد که مذاکرات استقلال از عراق را با حکومت مرکزی و کشورهای همسایه آغاز کنند. ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا