فرهنگ

سیمینارعلمی و تحقیقی یاد بود از میرزا عبدالقادربیدل پایان یافت

کابل باختر31 ثور
با حضورداشت دکتورسید مخدوم رهین وزیراطلاعات وفرهنگ سیمینار(زندگی و آثارابوالمعانی میرزا عبدالقادربیدل به مناسبت مروری سه صد سال وفات او) بعد از چند جلسه علمی به کارش امروز پایان داد.
به گزارش خبرنگارآژانس باختر: درروز دوم این سیمینار که به اهتمام وزارت اطلاعات وفرهنگ و همکاری سفارت هندوستان مقیم کابل برگزارگردید، شماری ازمسوولین وزارت اطلاعات وفرهنگ ، تعدادی از مسولین دولتی ، شعرا و نویسنده گان ، برخی از شخصیت های عملی وفرهنگی و مهمانان خارجی اشتراک کرده بودند.
مجلس اول علمی سیمینارپس ازانتخاب عبدالله بختیانی خدمتگاربه حیث رییس ، شکیلانوید به حیث معاون و محمد شریف سروری به حیث منشی به کارآغازکرد.
دراین مجلس پس از آن که محمد عزیزآسوده سرپرست فرهنگ مردم وزارت اطلاعات و فرهنگ قصیدۀ را که به مناسبت سیمینارسروده بود به خوانش گرفت، همچنان شیخ علی احمد فکور، پوهاند سید نعیم عالمی و محمد بشیر مقاله های علمی و تحقیقی خویش را در رابطه به موضوع سیمینار به خوانش گرفتند.
سپس دکتورسید مخدوم رهین وزیراطلاعات وفرهنگ تحفه های تهیه شده را به مهمانان هندی که دراین سیمینار اشتراک کرده بودند اعطا نموده  واز اشترا ک آنان دراین سیمیناربه قدردانی یاد کرد.
همینگونه جلسۀ دوم علمی سیمینار پس از انتخاب حیدری وجودی به حیث رییس ، خانم روشنی یحیی به حیث معاون و محمد شریف سروری به حیث منشی به کار ادامه داد .
دراین جلسه خانم ذاکره  قاسمی بیدل شناس کشورهندوستان ، پوهنوال تاج محمد زریر، عبدالاحد واحد ،ستاک سروری ، و داکترافضلی و حیدری و جودی ، مقاله های علمی و پژوهشی شانرا که دررا بطه به ابعاد مختلف زنده گانی و کارنامه وشخصیت میرزا عبدالقادربیدل نوشته بودند، قرائت نمودند.
همچنان مجلس سوم علمی سیمینارپس ازانتخاب ادیبیارزرینگربه حیث رییس ، پوهنوال تاج محمد زریربه حیث معاون و محمد شریف سروری به حیث منشی به کارادامه داد.
دراین مجلس ستاک سروری ،عبدالهادی قریشی ، عبد المجید سپند و روشنی یحیی نیز مقاله های در زمینه علمی و پژوهشی شان را که در رابطه به ابعاد مختلف زندگانی و کارکرد های میرزا عبدالقادربیدل نوشته بودند ، به خوانش گرفتند .
دراخیر این سیمینار خانم سیمین حسن زاده معین امورنشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ در صحبتی درکنارآن که کار دوروزه سیمیناررا جمع بندی و مثبت ارزیابی کرد، از کسانیکه در برگزاری این سیمینارهمکاری و زحمت کشیده بودند و از دانشمندان و شخصیت های علمی وفرهنگی افغان و کشور هندوستان ، تشکر کرد.
حسن زاده گفت : هدف از برگزاری این سیمیناردرحقیقت معرفی ، پاسداشت وتجلیل از مقام شامخ مفاخرادبی ما وفرا ترازآن معرفی چهره های اثرگذاردرتاریخ ادب و فرهنگ ما به جهان میباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا